Brev
Vold fra forældre
Hej
er en pige på 14 år, det lidt svært at forklare men tit bliver jeg slået eller revet i håret af mine forældre hvis vi nu kommer op at skændes. Så får jeg et slag i hovedet eller bliver bidt eller revet har gået her på det sidste og tænkt på om jeg skulle tage i plejefamilie får at komme væk for jeg tænker det bedst for mig selv så jeg kan få ro i min krop.
Hilsen en ulykkelig pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du føler dig ulykkelig, når dine forældre river dig i håret, bider og slår dig, når I skændes. Det må de ikke, og jeg vil meget gerne hjælpe dig med, hvad du kan gøre, så I kan få det bedre i jeres familie.
Forældre må ikke slå deres børn – lige meget hvor meget man er oppe at skændes. Det står i loven. Hvis forældre slår deres børn eller gør dem utrygge, skal de have hjælp til at klare konflikter på en god måde.
Det er dine forældres ansvar, at du er tryg derhjemme og får den rette omsorg og ikke bliver slået. Jeg kan høre, dine forældre ikke kan klare den opgave lige nu. Børn har nemlig ret til at have det godt derhjemme og at blive behandlet godt.
Jeg tænker, det er en god ide, at du fortæller til en voksen, du er tryg ved, hvad du oplever derhjemme. Det kan f.eks. være en fra din familie, fra skolen eller din venindes familie – eller en helt anden. En voksen som kan hjælpe dig med at få hjælp.
Jeg foreslår det både fordi vi ved fra andre børn, at det kan være rart at dele med nogen, hvordan man har det. Mange børn, der ikke har det godt derhjemme, siger det ikke til nogen og tror måske det er dem, der er noget galt med. Måske du også kan genkende det? Vi ved også at mange børn synes, det er rart at få fortalt til nogen, hvordan det er derhjemme.
Voksne har pligt til at hjælpe, når børn ikke har det godt derhjemme. Det betyder, at de har pligt til at give kommunen besked, hvis en familie har brug for hjælp. Kommunen vil så først tale med dig og undersøge, hvordan de hjælper dig bedst.
Nogle børn synes det er svært at sige sådan noget til en voksen, især hvis det er første gang, de fortæller det. Måske du også har det sådan? Vi ved fra andre børn, at det kan være en hjælp at vise vores brev til den, man gerne vil tale med. Måske det også kunne hjælpe dig?
Jeg kan godt forstå, du får lyst til at komme væk nogle gange for at få lidt ro. Du skriver, du overvejer en plejefamilie. Det er kommunen, der afgør om en plejefamilie er den bedste løsning for dig. Men du har ret til at sige, hvad du selv synes, vil være det bedste for dig.
Du kan også få hjælp af BørneTelefonen. Vi noget, der hedder en bisidder. Det er en voksen socialrådgiver, som kan tale med dig og gå med dig til møder på kommunen, når du skal fortælle om, hvordan du har det.
Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige. En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring eller skriv til os på 116111. Du kan også læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Jeg håber, du finder modet til at fortælle en voksen, hvad du oplever derhjemme.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen