Brev
Voksen…
Hej BB!
Jeg er en pige på 13 år og går i 7. Klasse.
Nu hvor jeg jo snart går i 8. Klasse, så har der været meget snak om uddannelse og eksamen. Jeg ved bare ikke om jeg er klar til det. Jeg føler at jeg stadig går i 3. Klasse.
Jeg ved godt at der er meget lang tid til at jeg skal have eksamen, men jeg er faktisk bange for at blive voksen, alle de ting man skal, betale regninger, job, alt mugligt.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg ved heler ikke om jeg tør at sige det til min mor? Hvad skal jeg gøre?
Kh
Den pige som ville være barn for evigt
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det kan godt virke voldsomt, når man som dig pludselig skal tage stilling til uddannelse, eksamen, hvad man vil være og meget andet. Rigtig mange føler ikke, de er klar til at træffe alle de beslutninger om fremtiden. De har allermest lyst til at fortsætte med at være børn.
Men heldigvis bliver man ikke voksen, fordi man skal til eksamen og vælge uddannelse. Og valget af uddannelse behøver ikke være det, man skal arbejde med resten af livet. Du vil altid have muligheden for at vælge om og prøve noget andet. Når du på et tidspunkt skal vælge uddannelse, så se det som en mulighed for at fordybe dig i noget, der interesserer dig. Måske er der nogle fag i skolen, du synes er spændende? Eller måske går du til noget i fritiden, du godt kunne tænke dig at arbejde indenfor?
Rigtig mange i din alder har nogle af de samme følelser om det at blive voksen, som du også har. Men heldigvis sker overgangen fra barn til voksen ikke lige pludselig. Du er stille og roligt på vej ind i ungdommen, og den kan vare mange år. Har du prøvet at snakke med nogle af dine veninder? Jeg tror, at de kan genkende dine tanker. Måske kunne I foreslå jeres lærer, at klassen kunne snakke om alt det med at blive voksen?
Din mor har jo også været 13 år engang, og jeg vil tro, at hun på et tidspunkt har haft nogle af de samme tanker. Måske kunne du starte med at spørge din mor, hvordan hun havde det med at skulle blive voksen, dengang hun gik i skole? Det kunne måske blive starten på en god snak, hvor du måske bagefter får lyst til at fortælle hende om, hvordan du selv har det?
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen