virkelig bange

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år.

Tak for dit brev. Jeg er glad for, at du har skrevet til brevkassen – for der er ingen, der kan klare, at man ikke får vand og mad. Det er en nødvendighed for at kunne overleve! Du skriver, at du synes, du har et fantastisk liv – og det skal du meget gerne kunne fortsætte med, så derfor håber jeg, at jeg kan hjælpe dig lidt på vej, så du igen kan få appetitten tilbage.. og få de "dumme" tanker ud af hovedet.

Du skriver, at du har set en film, hvor en dame forgiftede maden, så et barn endte med at blive alvorligt sygt. Filmen har påvirket dig så meget, at du nu har svært ved at drikke og spise. I film og TV sker der tit noget, der kan påvirke os meget. Det særlige ved spændingsfilm/gyserfilm er ofte, at vi på den ene side synes, det er spændende, men samtidig føler vi måske også, at det er smadderuhyggeligt - og indimellem ender vi måske med at have set noget, som vi allerhelst ville have været foruden, fordi det er så svært at glemme bagefter. Det er måske det, der er tilfældet med den film, som du har set?

Jeg tror, det er vigtigt, at du tænker, at det jo er nogle mennesker, som har forsøgt at lave noget gys. Det er altså vigtigt at huske, at det er opdigtet - for at underholde os. Vi kan være underholdt af mange forskellige ting, fx humør, gys eller spænding. Og indimellem kan det virke så virkeligt, at vi helt glemmer, at det jo bare opdigtet for at underholde os. Når der er noget, man er bange for, fx noget man har set i en film, er det meget vigtigt at tale med nogen om det. Derfor er det så godt, at du skriver herind!

Men jeg tænker også på, om du mon har talt med andre om filmen? Det kan fx være, at du så filmen sammen med en anden? Måske kunne det hjælpe, hvis I sammen talte om, at det jo ikke er virkelighed, selvom det måske er kommet til at føles sådan for dig. Hvis der er noget, som man er bange for, er det faktisk altid en god ide, hvis man prøver at sætte ord på det. Hvad er det, man helt præcist er bange for? Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du er bange for selv at blive forgiftet, men så er det vigtigt at huske, at det jo ”kun” var noget, der skete i filmen. Der er ingen, der vil forgifte dig.

Du skriver, at hele filmscenen har gjort, at du har svært ved at spise. Det gør mig nervøs, når jeg hører, at du ikke har spist i et stykke tid. Jeg kan også høre på dit brev, at du selv er nervøs. Du kan se tegn på din krop, der viser, at du ikke får nok energi (du føler dig svag og ser bleg ud). Det skal man tage alvorligt – og derfor håber jeg, at du har mod på at fortælle det til en voksen, der kan hjælpe dig med dit problem. Det kunne både være dine forældre, en voksen fra skolen eller måske du selv har en bedre ide? Det voksne kunne evt. hjælpe dig med lave nogle spise-aftaler, så din krop får energi. For selvom du måske ikke stopper med at være bange for at blive forgiftet fra den ene til den anden dag, så skal du tænke på, at det ”bare” var underholdning, du så i filmen.

Hvis du ikke starter med at spise og drikke igen, så ender du selv med at ”forgifte” din krop. Den kan nemlig ikke tåle at være bleg og svag i længere tid. Den har brug for vand og mad. Jeg kan ikke vurdere ud fra dit brev, hvor meget hjælp, du har brug for.

Måske hjælper det at læse mit svar eller tale med en voksen. Men måske har du brug for mere hjælp end det. Det kunne være noget professionelt hjælp, fx at tale med en psykolog. De er nemlig rigtig gode til at hjælpe en af med "tvangstanker" (de tanker, man ikke selv kan få "ud af hovedet"). Alle skoler har tilknyttet en skole-psykolog, som bl.a. ens forældre eller lærer kan hjælpe en med at komme i kontakt med.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.. Hvis du har brug for det, er du også meget velkommen til at skrive eller ringe igen til BørneTelefonen på 116111. Her sidder dygtige rådgivere parat, der er gode til at stille spørgsmål, som måske kan hjælpe dig med at få øje på, at vand og mad ikke er farligt for dig, men derimod noget som hjælper dig med at fortsætte dit fantastiske liv.

De bedste tanker fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.