Brev
Virkelig bange for blodprøven
Hey, jeg er en pige på 16 år.
Jeg skal her om en måneds tid havde taget en blodprøve og er ved at dø af skræk.
Jeg har en sygdom, så jeg skal have taget en blodprøve på hospitalet. Det er måske mærkeligt som 16-årig at være så bange, men det er virkelig noget der skræmmer mig og tænker på det hele tiden.
Jeg har fået at vide at jeg kan tage noget tryllecreme på (ved ikke om det virker) og spørge om at ligge ned imens. Jeg tænker måske også at spørge den der nu tager den om at sige til når de stikker så jeg kan nive mig selv da det måske får mig til at tro at jeg niver mig selv.
Sidste gange fik jeg taget blodprøve med 10 glas og der besvimede jeg.
En blodprøve gør ikke mere ondt end at blive nevet hårdt det er bare tanken om en nål og et glas og et lille rør blodet går igennem. Man kan jo bare kigge væk men det hjælper ikke. Ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Mine forældre synes bare det er latterligt at blive bange over det.
Jeg ved ikke hvem jeg skal snakke med om det. Det er bare så frustrerende.
KH den meget nervøse pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16 år.
Der er mange, der er bange for at få taget en blodprøve. Som du selv skriver, så er det ikke stikket man som regel bliver nervøs over, men tankerne om nålen og blodet.
Jeg synes, at du har nogle rigtig gode ideer til, hvordan situationen kan blive rarere for dig. Jeg ved heller ikke om tryllecreme virker, men det er værd at prøve synes jeg. Jeg har hørt fra andre, at de føler det virker. Det er også en god ide at ligge ned, hvis man skulle gå hen og blive dårlig. Tricket med at nive sig i armen, det kendte jeg ikke. Det kan sagtens være, at det også kan hjælpe dig.
Jeg tænker, at du må prøve lidt forskelligt og derved finde ud af, hvad der fungerer for dig. Det er helt sikkert ikke sidste gang, at du skal have taget en blodprøve, så det kunne være dejligt for dig at finde små tricks, som gør det mere behageligt for dig.
Du kunne måske også høre musik imens, at du får taget blodprøven. Det kan være noget beroligende musik eller du kan finde dit ynglings nummer og skrue højt op for den. Måske det kan få dine tanker hen på musikken i stedet for nålen i armen. Når sangen er færdig, så er sygeplejersken sikkert færdig med at tage blodprøven.
Nogen gange kan det også hjælpe at trække vejret stille og roligt helt ned i maven. Hvis man fokusere på ens vejrtrækning og måske tænker på, at der er tusindvis af mennesker, der får taget blodprøver hver eneste dag, hvis de kan klare det, så kan jeg også.
Det er ok at bakke sig selv op og fortælle sig selv, at det er iorden, at jeg er bange lige nu, men jeg ved, at jeg nok skal klare den. Hvis man kan sige sådan til sig selv samtidig med, at man har fokus på ens vejrtrækning, så kan det godt virke beroligende.
Det er dejligt for dig, at det er hospitalet, der skal tage din blodprøve. Det vil sige, at dem der skal tage prøven har gjort det en million gange og er helt vildt dygtige til det. De finder årerne hurtigt og prøven går lynhurtig. De er samtidig vant til mennesker, der er nervøse over at få taget blodprøver ligesom dig.
De har helt sikkert også nogle tricks til, hvordan du bliver mindre nervøs. Det kan derfor være en god idé at sige det højt til dem, når du kommer derind. Så skal de helt sikkert nok hjælpe dig igennem det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.