Brev

Virkelig bange for blodprøven

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 16 år. 

Der er mange, der er bange for at få taget en blodprøve. Som du selv skriver, så er det ikke stikket man som regel bliver nervøs over, men tankerne om nålen og blodet. 

Jeg synes, at du har nogle rigtig gode ideer til, hvordan situationen kan blive rarere for dig. Jeg ved heller ikke om tryllecreme virker, men det er værd at prøve synes jeg. Jeg har hørt fra andre, at de føler det virker. Det er også en god ide at ligge ned, hvis man skulle gå hen og blive dårlig. Tricket med at nive sig i armen, det kendte jeg ikke. Det kan sagtens være, at det også kan hjælpe dig. 

Jeg tænker, at du må prøve lidt forskelligt og derved finde ud af, hvad der fungerer for dig. Det er helt sikkert ikke sidste gang, at du skal have taget en blodprøve, så det kunne være dejligt for dig at finde små tricks, som gør det mere behageligt for dig. 

Du kunne måske også høre musik imens, at du får taget blodprøven. Det kan være noget beroligende musik eller du kan finde dit ynglings nummer og skrue højt op for den. Måske det kan få dine tanker hen på musikken i stedet for nålen i armen. Når sangen er færdig, så er sygeplejersken sikkert færdig med at tage blodprøven.  

Nogen gange kan det også hjælpe at trække vejret stille og roligt helt ned i maven. Hvis man fokusere på ens vejrtrækning og måske tænker på, at der er tusindvis af mennesker, der får taget blodprøver hver eneste dag, hvis de kan klare det, så kan jeg også. Det er ok at bakke sig selv op og fortælle sig selv, at det er iorden, at jeg er bange lige nu, men jeg ved, at jeg nok skal klare den. Hvis man kan sige sådan til sig selv samtidig med, at man har fokus på ens vejrtrækning, så kan det godt virke beroligende. 

Det er dejligt for dig, at det er hospitalet, der skal tage din blodprøve. Det vil sige, at dem der skal tage prøven har gjort det en million gange og er helt vildt dygtige til det. De finder årerne hurtigt og prøven går lynhurtig. De er samtidig vant til mennesker, der er nervøse over at få taget blodprøver ligesom dig. De har helt sikkert også nogle tricks til, hvordan du bliver mindre nervøs. Det kan derfor være en god idé at sige det højt til dem, når du kommer derind. Så skal de helt sikkert nok hjælpe dig igennem det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat