Brev
Venner med fordele
Hej
jeg er pige på 12 snart 13 om en måned, nu vil jeg gerne snakke om eller det er en spørgsmål.
Der er en fyr på .. som vil gerne have venner med fordele, så det er første gang og jeg har altid tænkt over sex osv…
så jeg ved ikke om jeg kan have en venner med fordele, og den fyr er 6 år ældre en mig!!
Jeg ved ikke om det er farligt.
Han bor ik så langt væk her fra min by, jeg har ikke lyst til at sige det til min mor fordi så bliver hun sur eller tage min tlf…
også den fyr sagde at han kan give mig gaver eller penge så jeg kan købe til mig selv.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det godt, at du deler dine tanker med os. Det kan nemlig være rigtig godt, at have nogen at snakke tingene igennem med. Særligt hvis ens mavefornemmelse fortæller en, at der er noget, man skal være ekstra opmærksom på. Og det tror jeg, din mavefornemmelse fortæller dig.
Du spørger, om det kan være farligt, at mødes med en fyr på 18 år og blive ”venner med fordele”. Og ja, det kan det!
At være ”venner med fordele” betyder, at man har et seksuelt forhold uden at være kærester. Ham, du har mødt, vil altså gerne have sex med dig. Og han siger, at han vil give dig gaver og penge. Det får mine alarmklokker til at ringe! Det lyder nemlig til, at ham fyren på 18 år prøver at lokke dig.
Hvis man har sex med nogen, som betaler en for det, kan man hurtigt havne i en situation, hvor man pludselig bliver tvunget til at gøre noget, som man ellers ikke ville… der er jo betalt for det.
Faktisk er det også sådan, at det er ulovligt, at have sex med nogen under 15 år, hvis man selv er over 15 år. Derfor er det meget ulovligt, hvis ham på 18 år har sex med dig. Han kan komme i fængsel, hvis det opdages.
Jeg kan godt forstå, hvis du måske er blevet lidt smigret og nysgerrig over, at en ældre fyr pludselig synes, du er interessant. Det er jo dejligt at få opmærksomhed. Men det, han beder dig om, er altså meget forkert. Og ulovligt.
Jeg synes derfor, du skal tage mod til dig og fortælle det til din mor eller en anden voksen. Fyrens skal nemlig helt stoppe med at bede yngre piger om sådan noget.
Du skriver, at du tror, din mor bliver sur. Det bliver hun måske også lige først. Det skyldes nok, at hun bliver bekymret for dig. Men hvis du viser hende dit brev og mit svar, så tror jeg godt, at hun kan forstå, at du ikke skal have skældud men hjælp. Hvis hun bliver i tvivl om, hvordan hun hjælper dig bedst, må hun meget gerne ringe til os på ForældreTelefonen: 35555557.
Du er 12 år og hele verden ligger for dine fødder – hvorfor have så travlt? Der er mange andre måder at udforske sin seksualitet på. Du kan jo starte med at lære dig selv at kende. Jeg ved også fra andre, som jeg har snakket med, at oplevelsen har været bedst, når de har haft sex sammen med en, som de kendte godt. Og følte sig trygge sammen med. Sådan håber jeg også, din første gang bliver.
Jeg håber, at du vil tænke dig om en ekstra gang og passe rigtig godt på dig selv!
De varmeste hilsner fra
BørneTelefonen