Brev
Venner forlader mig?
Hejsa
jeg er en pige på 15 år det kæmper med en utrolig stort angst problem.
Problemet med min angst er at det er overfor mennesker…
Jeg er på mange tidspunkter ignorere mine venner og undgået dem pga det så jeg er nu bange for de ikke ville mig mere.
De undgår mig, de snakker ikke særligt tit med mig som de plejer og de laver meget mere uden mig end med mig og når jeg så er med så er alt sådan lidt trist og grå.
Når jeg spørge ind til det benægter de alt og mener alt er som før men stadig kommer de nu mere end ofte med ting de mener jeg skal ændre på som gå dem på men de siger det alt tid som om de har snakket om det længe før de siger det til mig.
OG det går mig utroligt meget på for jeg får følelsen af at det er mig og så dem ikke længer os…
Jeg føler at jeg er problemet og har mest af alt lyst til at gå langt væk så de ikke længer skal tænke på mig og mine problemer.
Jeg er ikke længere del af gruppen og jeg er bare et punkteret tredje hjul der gør alt langsommere. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre….
Kh P
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Det lyder ikke som om, det er nemt at være dig lige i øjeblikket. Du kæmper med, at du føler dig udenfor, og du er bange for, at dine venner er ved at glide fra dig.
Mon du snakker med nogen om disse ting? Har du en fortrolig voksen i nærheden af dig, som du måske kunne snakke med dine følelser om? Eller en enkelt eller to fra din vennegruppe? Måske er det lettere, at snakke om de svære ting med en enkelt eller to, end at snakke med hele gruppen på en gang? Det er bare så vigtigt, at få snakket om den slags føleleser, så du måske også kan få hjælp til at se det hele på en anden måde.
Du er jo midt i din pubertet, og du forandrer dig både fysisk, men også med hensyn til dine følelser. Det gør dine venner også. Måske er de venner du havde da du var lille, ikke de venner du skal have, når du bliver ældre? Prøv at lade være med at tænke, at der er noget galt med DIG. Måske svinger I bare ikke så godt med hinandnen mere. Måske skal du have nogen andre venner?
Jeg synes, du er utrolig god til at beskrive hvordan du føler. Den med det punkterede tredje hjul er meget malende, og jeg ser det for mig. Måske skal du have lappet og pumpet det hjul, så du kan køre videre - måske en helt anden vej end de andre? Det føles altid meget ubehageligt, hvis andre ikke vil én. Så skal du beslutte om du vil halse efter de andre og håbe på, at du bliver accepteret for den du er. Eller om du vil hoppe op på din egen cykel og køre ud ad din egen vej?
Måske er det sandt  - det dine venner siger. At de synes at alt er som før? Måske er forandringen mest noget, der foregår inde i dig?
Der er mange spørgsmål og meget usikkerhed, men det bedste for dig vil helt sikkert være, at kunne snakke med én som kender dig, og som kan vende forskellige muiligheder med dig. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til os på 116 111 og snakke med en voksen der ikke kender dig, hvis du har lyst til at starte der.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.