Brev
Veninde og bror?
Hej, jeg skriver fordi jeg virkelig ikke ved hvad jeg skal gøre.
Jeg føler jeg er ved at miste min bedste veninde men det vil jeg bare virkelig ikke! I starten var alting godt men jeg føler at hun er begyndt at være ret falsk. Eller måske har hun været det hele tiden bare uden jeg har lagt mærke til det. F.eks. Bagtaler hun altid alle når vi er sammen. Også andre af hendes gode venner.
Men så snart hun er sammen med dem lader hun bare som om at de er bedste veninder og så glemmer hun alt om mig.
Når vi er alene siger hun altid at jeg er hendes bedste veninde og at hun aldrig har haft en ligeså god veninde som mig, og i starten troede jeg virkelig på hende og var virkelig glad. For det er præcis sådan jeg har det med hende.
Men jeg har godt nu opdaget at det bare er noget hun siger, for hun siger det til alle. Men jeg mener det 100% når jeg siger at hun er min bedste veninde.
Det er også derfor jeg er så bange for at miste hende selvom hun er mega urimelig overfor mig nogengange. Jeg er næsten helt sikker på at hun også bagtaler mig nu når hun bagtaler alle andre, og jeg har tænkt over det længe. Jeg snakkede så med hende om det fordi jeg ikke gider at være venner med en der bagtaler mig, men hun sagde at hun aldrig har bagtalt mig. Men jeg ved jo godt det er løgn.
Udover det siger hun også at hun ikke kan være sammen selvom hun er sammen med andre den dag og så overdriver hun altid når vi er sammen med fælles venner om ting der er sket imens vi var sammen selvom at det for mig i en dårlig situation bare fordi hun gerne vil have opmærksomhed.
Hun snakker også altid til/ om mig som om jeg ikke selv kan finde ud af noget. F.eks at få venner. Og så føler jeg mig bare forkert… jeg tror ikke selv hun tænker over det og det gjorde jeg heller ikke i starten men nu fylder det ret meget… når vi er sammen hjemme hos mig er det også som om hun er lidt for interesseret i min lillebror og i starten tænkte jeg at jeg sikkert overdrev.
Men så begyndte hun at sige at han var pæn. Jeg spurgte hende så om hun kunne lide ham og hun sagde nej. Men når jeg siger st jeg ikke kan lide at de skriver sammen og så noget siger hun at jeg overdriver og hun slet ikke kan lide ham. Men det ved jeg er løgn. For hun har nemlig skrevet til en fælles ven at hun kan lide ham og den ven har så sendt det til min lillebror og prøver at få den sammen. Min lillebror viste det så til mig. Han kan ikke lide hende men jeg er stadig bange for om de kommer sammen eller skriver sammen bag min ryg.
Min lillebror siger at jeg skal slappe af fordi han ikke kan lide hende, men han vil heller ikke stoppe med at skrive med hende, så jeg tror der er noget imellem dem. Men det vil jeg bare virkelig ikke have… jeg er bare virkelig bange for om det kan ødelægge vores venskab. Men jeg er også bange for om det er mig der overdriver?
Jeg vil virkelig ikke miste hende, men jeg bliver sur og ked af det hele tiden, så ved ikke om det er bedst bare at droppe vores venskab. Hun er virkelig falsk, men hun er jo stadig min bedste veninde og nogengange har vi det virkelig sjovt sammen…
Men jeg ved ikke om jeg skal snakke med min veninde om det eller bare ignorer det, hvad synes i? Og synes i at jeg overdriver? Og skal jeg bare helt droppe vores venskab nu når jeg bliver sur og ked af det hele tiden?
Ps. Undskyld brevet blev så langt, jeg ved ikke lige hvordan jeg skulle skrive det kortere…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årig
Tusind tak for dit brev. Du beskriver så fint, hvordan du har det.
Det lyder sørme ikke rart at din veninde virker falsk og bagtaler. Jeg kan virkelig godt forstå, du kan blive i tvivl om, hvad du mon kan gøre.
Det lyder så mega sejt gjort af dig, at du har talt med hende om det. Det kræver nemlig både mod og styrke at turde det. Samtidig viser du hende også, at hun betyder noget for dig. Men også at du har nogle værdier for, hvordan man bør behandle hindanden. Selv om hun siger, det ikke er sådan, har hun alligevel hørt, hvordan du har det.
Måske ved hun ikke helt selv, hvorfor hun gør det. Måske kommer hun til at gøre det, for at “sikre” sig at andre synes om hende. Med det mener jeg, at når hun siger, at I er bedste veninder, er det på en måde at fortælle dig, at du virkelig betyder noget for hende. Måske prøver hun på sin egen måde at fortælle dig, at hun virkelig godt vil dig. Mon det giver mening for dig?
Jeg kan virkelig godt forstå, at du kan tvivle på hende, når hun bagtaler. Når man tvivler kan man komme til at føle sig utryg og blive usikker. Og ja det er virkelig ikke rart, hvis man samtidig er veninder. Jeg synes derfor, det er så sejt gjort af dig, at du har fortalt det til hende. På den måde er hun blevet gjort opmærksom på, at det slet ikke er ok for hverken dig eller de andre, det går ud over.
Det kan være at du fremover vil kunne hjælpe hende ved at gøre hende opmærksom på det, når det sker og du er der. Altså hvis hun ikke selv lægger mærke til det, kan det være du kan hjælpe hende. Måske kan du endda spørge hende, hvorfor mon hun fortæller det. Det kan nemlig nogle gange hjælpe lige at tænke over, hvorfor man fortæller det.
Måske tror hun selv, at hun hjælper andre ved at fortælle det, men når hun får at vide, at det ikke hjælper hverken jer eller hende selv kan det måske være, at hun lige så stille begynder at holde igen med det. Det sker nok ikke fra den ene dag til den anden. For at skulle ændre på det vi plejer at gøre, kan godt tage lang tid.
Du lyder som en super god veninde, der er opmærksom på, hvordan man bør behandle hinanden. Det med at kunne sætte sig i andres sted ved at mærke hvad der er ok og ikke er ok, er en super god evne at have. Det er samtidig også en måde at kunne passe på sig selv. For når man som dig mærker, hvad der er ok at gøre over for andre, kan man bruge den samme rettesnor til at mærke efter, hvordan man selv vil behandles.
På den måde får du både hjulpet din veninde, hvis hun altså vil tage imod det, og dig selv. Mon det giver mening for dig? At kunne det, som du gør, kan du bruge i mange andre sammenhænge. Det kan være sammen med veninder, venner, familie, lærer/elev forhold, en kommende kæreste og arbejdskollegaer og så videre. Mon du kan følge mig?
Måske har du mod på endnu en snak med din veninde om det, hvor I måske kan aftale, om det vil være ok for hende, hvis du gør hende opmærksom på det, når det sker.
Det kan også være, at du er ved at nærme dig det punkt, hvor du kan mærke at jeres venindeskab er for hårdt til, at du vil holde ved det.
Hvis hun ikke ønsker at ændre på det, kan det være, du hellere vil bruge mere tid sammen med nogle andre, som gør dig glad. Det kan også være, at hun godt prøve at lade være med at bagtale og I igen kan brug tid på alt det sjove, som I heldigvis også har sammen.
Jeg ved jo ikke om det her noget, du har talt med andre om. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at tale med andre veninder og venner om det, for ikke selv at komme til at bagtale. Derfor kan det måske være noget, som du kan tale med dine forældre om. Dine forældre kender dig jo så godt.
Tit er det sådan, at det vi tænker på kommer til at påvirke vores følelser og vores humørs. Når vi får fortalt andre om vores tanker, kan det tit hjælpe på vores følelser. Lige som en ballon der ellers er ved at sprænge i luften. Når vi får sat ord på, bliver der lige så stille lukket luft ud og vi får det bedre. Jeg håber, det giver mening for dig.
Der er faktisk flere børn og unge, der som dig kontakter BørneTefonen om ven/venindeskaber. Der er altså andre som også føler det kan være svært og hårdt. Jeg sender dig lige et link, hvis du har lyst til at læse en andens brev og svar: Hvad er Børn Hjælper Børn?
Du er også altid meget velkommen til at ringe, sms eller chatte med os på BørneTelefonen på 116111. Her sidder altid voksne klar til at lytte til dig og til at gøre sit bedste for at hjælpe dig på vej.
Jeg kan forestille mig, der er mange ud over din veninde, som føler sig glade over lige præcis at have dig som ven/veninde. Du virker nemlig så omsorgsfuld og betænksom.
Kærlig hilsen BørneTelefonen