Brev
Var det ulovligt?
Hej,
For noget tid siden engang da jeg var tretten søgte jeg på noget dyre bestialitet (mennesker der har s*x med et dyr) På Google. Og siden da søgte jeg på den eg gang til da jeg var fjorten næsten 15 – skal lige tilføjes at jeg ikke har søgt på det siden.
Men de her to gange jeg altså søgte på det her, var der så en kvinde der lavede noget seksuelt med en hest.
Jeg besøgte aldrig nogen af hjemmesider, eller gemte eller vidersendte billederne, men jeg er alligevel meget bekymret for om det er noget man kan blive dømt for, og i mit vedkommende betyder det rigtig meget, da jeg drømmen om at blive advokat engang. Så jeg tænker bare også om jeg så ikke kan blive advokat, eller om det nok går.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Jeg kan godt forstå, at du er kommet i tvivl. Det er godt, at du skriver, så du ikke skal gå at være bekymret. Jeg kan læse, at du allerede kender til nogle regler om at gemme og dele seksuelle billeder. Og det er rigtig godt at spørge, når man alligevel kommer I tvivl om noget, som du gør nu.
Det er ikke ulovligt at se videoer med dyresex. Men det er ulovligt at have sex med dyr, og det er derfor også ulovligt at lave videoerne med dyresex. Det er en del af dyreværensloven, der bl.a. er til for at beskytte dyrene mod overgreb.
Man kan ikke blive straffet for at søge efter eller se på videoer med dyresex. Man kan dog sige, at man på en måde støtter op om noget ulovligt, når man søger på og ser dyreporno.
Når man bliver teenager og begynder at interessere sig for sex og porno, kan man få lyst til at søge på forskellige ting på internettet. Jeg har talt med mange unge, der har søgt og set på forskellige pornovideoer på internettet, og som bagefter føler sig lidt forkert eller skammer sig over det. Det er der ingen grund til, men man skal selvfølgelig tænke sig rigtig godt om.
Du kan derfor også være helt rolig og fortsat bevare din drøm om at blive advokat.
Kærlig hilsen BørneTelefonen