Brev
Vaccination
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej Børnetelefonen.
jeg er en pige på 12 år som snart skal vaccineres, og jeg er helt vildt bange. Alle siger det gør ondt, og jeg skal vaccineres siger mine forældre.
Jeg har bare virkelig ikke lyst, men mine forældre siger jeg skal selvom jeg ikke har lyst.
Hvad gør jeg?
Kh den bange pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå at du bliver du bliver nervøs, når de andre siger det gør ondt. Tit er smerten meget større i vores tanker, end den er i virkeligheden.
Din læge er helt sikkert også vant til at tale med folk, som er nervøse for at blive vaccineret. Men vaccinationerne hjælper os faktisk med ikke at blive syge.
Måske du også kan fortælle din læge, hvordan du har det. Nogle gange spørger de, om du gerne vil have, at de tæller ned eller ej, før de stikker. Mange vælger også at kigge væk imens, fordi de ikke kan lide at se nålen.
Det kan være, du allerede nu, kan begynde at tænke over, hvordan det kan blive mest behageligt for dig? Eller tale med dine forældre om det?
Det er forskelligt fra person til person hvad de føler, nogle kan slet ikke mærke noget, og andre mærker et lille stik, men tit er det tanken der er den værste.
Du kan også prøve at lave en lille øvelse, så du måske kan blive mindre nervøs, inden du skal til lægen for at blive vaccineret. Prøv at nive dig selv i armen, sådan et hurtigt hårdt niv med fingrene ikke neglene. Det er sådan, mange beskriver, at det føles at blive vaccineret.
Tit spænder det lidt i armen bagefter stikket. Men hold armen i bevægelse.
Hvis du er meget nervøs, kan du måske også snakke med dem om at få fat på et trylleplaster fra apoteket. Plasteret bedøver, så du ikke kan mærke stikket.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen