Brev
Uvirkelig verden
Folk overalt siger at jeg skal være mig selv. Og det eneste jeg har lyst til er at råbe ”JEG VED IKKE, HVORDAN JEG ER MIG SELV”.
Underligt nok at jeg ikke typen, som der skriger og kræver opmærksomhed. Jeg er bare pigen, der aldrig siger noget, fordi jeg ikke har noget at sige.
Alle siger at jeg burde sige min mening, og udtrykke hvordan jeg har det. Men det kan jeg jo ikke.
Det er ikke fordi at jeg ikke har nogle venner, for det har jeg. Jeg har en gruppe venner som jeg elsker at være sammen med. Jeg får også gode karakterer, og dyrker sport i min fritid, men der mangler ligesom noget.
Jeg føler ikke jeg er mig selv. Sådan overhovedet. Jeg føler nærmest ikke engang at jeg lever. Nærmest som om at verden er uvirkelig, og at alt er en drøm.
Nogle gange strejfer tanken mig om jeg overhovedet findes, og om verden overhovedet er virkelig. Samtidig føler jeg at jeg spilder min tid. Jeg vil bare leve. Jeg vil nyde hvert sekund. Jeg vil rejse. Jeg vil gøre en forskel. Der er så mange ting jeg gerne vil nå, og selvom jeg kun er 14 år, føler jeg at tiden flyver forbi.
Er jeg den eneste i verden, som der har det sådan?
Hvad skal jeg gøre for at komme ud af denne boble, som jeg lever i?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år,
Jeg kan godt forstå, at du har brug for at komme ud af din boble, som du skriver.
Jeg håber, jeg kan give dig et svar på dit brev, som kan give dig overskud til at være i den boble, du er i lige nu og øve dig i at komme ud af den.
Jeg ved fra andre unge, at de føler som dig. Det er bare ikke alle, som har det samme mod og kan finde ord for det som dig.
Der sker, som du sikkert godt ved, en masse med dig, både fysisk og psykisk. Der er en rygende udvikling på flere måde - hormonerne er i gang med at udvikle sig. Det betyder, at man følelsesmæssigt kan svinge rigtigt meget og tit også kommer til at tænke store tanker om livet, sådan som du oplever. Det er som om, at tingene ikke altid hænger fudlstændigt sammen. Det er nogle af de tanker man bliver i stand til at tænke. Som barn er det andre ting, man tænker over og måske ikke lige ser det, som du er istand til at se nu. Derfor kan det også virke voldsomt og komme noget bag på en.
Men det er ikke meningen, at det skal fylde så meget. Det er vigtigt, at man ikke går alene med det. Så kan "store-følelser" nogle gange vokse sig endnu større og fylde hele tiden. Hvis man tænker det på den måde, at følelser og tanker, der ikke bliver sagt højt, nemt kan komme til at vokse sig større inde i hovedet.
Kan du snakke med dine forældre om, hvordan du har det med dine tanker, så I sammen kan får sat ord på de følelser, du har inde i dig. Det er ikke noget, man lige fikser over en samtale.Hvis du kan finde modet til at få fortalt dine forældre, hvordan det er lige nu, er det et skridt på vejen. Tit er voksne også fyldt op med tanker og følelser, som de har svært ved at sætte ord på. Jeg tror, at dine forældre vil kunne genkende noget af det, der er svært for dig i dem selv. Som familie er det rigtig godt at få sat ord på. Jeg ved godt, at det ikke altid er super let af få startet sådan en samtale med ens forældre, men du kunne bruge dit brev og svaret til at snakke ud fra.
Det dejligt at læse, du har gode venner og veninder. Kunne du snakke med dem om nogle af de ting, du tænker om livet? Jeg tror, mange af dine venner/veninder har det som dig. Det kan også være en måde, hvorpå du viser dem, du er tryg ved, hvem du er og du stoler på dem som venner.
Det kan også være en rigtig god ide at have en lille bog, hvor du øver dig i at skrive ned, hvilke tanker du har. Måske synes du, det lyder fjollet, men det er tit godt at få det ud af hovedet. Det behøver ikke kun være de dårlige tanker. Det kan også være de gode dage, så man på den måde bliver mere bevidst omkring, hvad der gør en glad.
Måske har du lige nu brug for at snakke med en andre voksne end dine forældre, så kan du ringe også til BørneTelefonen 116 111, og få en snak.
Til sidst vil jeg sige til dig, at man bliver hel varm om hjertet af at læse, hvor meget mod og ønsker du har med dit liv - hold fast i den energi og glæde!
Kærlige hilsner fra
BørneTelefonen