Brev
Usynlige ar
Hej –
Jeg er en pige på 15 år gammel, og for ca 5 måneder siden, var jeg udsat for en seksuel krænkelse på min efterskole.
Han var sur på mig, da jeg og en af hans venner havde det godt sammen, og derfor ville han snakke med mig, hvilket jeg gik med til. Men klokken blev mange og omkring midnat bad jeg ham om at gå ind til sig selv, da jeg selv gerne ville i seng. Mit roomie var hjemme.
Jeg må så være faldet i søvn, for da jeg vågner omkring kl 3 om natten ligger han ved siden af mig og gnubber sig op ad mig og har sin ene hånd i skridtet på mig. Jeg var lige vågnet og jeg havde fået et chok og nåede slet ikke at opfatte hvad der skete, så jeg spurgte hvad han lavede og rykkede mig lidt ud mod sengekanten.
Lidt efter begynder han så igen. Der siger jeg tydeligt fra. Men efterfølgende vælger han, at begynde igen. Jeg siger igen fra og rejser mig og går total chokeret og bange ud på badeværelset, hvor jeg bryder ud i gråd. Jeg hørte så, at han forlod mit værelse og jeg skyndte mig tilbage og låste min dør.
Jeg var så bange og chokeret og jeg følte mig SÅ krænket! Han var en af mine ellers gode venner, dog havde jeg afvist ham, da han sagde, at han kunne lide mig, men ellers havde jeg intet gjort.
Efter episoden gik jeg rundt med det hele alene i 2 måneder. Det har været den værste tid i mit liv. Jeg var konstant bange, jeg følte mig krænket og gjort til grin og så var jeg utrolig ked af, hvad der var sket. Han havde ikke taget fat i mig én eneste gang inden for de 2 måneder, hvilket gjorde mig endu mere ked af det.
Jeg brød total sammen til sidst og fik fortalt det til nogle nære veninder, som hjalp mig med at gå til lærerne, hvilket jeg skulle have gjort langt før. Jeg havde det så dårligt psykisk, at jeg også begyndte at få det fysisk dårligt. Jeg begyndte også at ryge, jeg spiste næsten ingenting og jeg lærte ikke noget, da jeg ikke kunne koncentrer mig, da han også var tilstede i lokalet.
Da jeg fik fortalt det til lærerne, fik de ham smidt ud på samme aften, som jeg fortalte det. Problemet var bare, at han var en meget vellidt dreng på skolen og vi havde en masse fælles venner, som så viste sig, at være mere hans end mine. Der var en stor pige-gruppe som gik rigtig meget imod mig og de drenge, som jeg havde det bedst med vendte mig ryggen. Det var næsten det værste af det hele.
Men selv nu, 5 måneder efter, har jeg det stadig dårligt. Hvis jeg møder nogen som bruger samme parfume/deodorant som ham bliver jeg rædselsslagen og får vejrtrækningsproblemer. Hvis en mand eller en jævnaldrende dreng sætter sig ved siden af mig i bussen bliver jeg bange og føler mig utilpas. Jeg føler, at jeg lugter af ham.
Derudover har jeg rigtig svært ved at lade andre røre ved mig. Hvis de ligger en hånd på min skulder eller mit lår føler jeg, at de vil lave et overgreb. Jeg stoler ikke længere på drenge og mænd. Jeg kan nogle gange pludselig bryde ud i gråd, selvom der ingenting er sket. Jeg bliver mindet om det hele tiden, uanset hvad jeg foretager mig.
Mine forældre har ikke råd til psykolog.
Hvad kan jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Du skriver ”… Jeg kan nogle gange bryde ud i gråd, selvom der ingenting er sket.”  Men der er jo sket noget. Jeg vil mene, at der er sket flere ting, som har været ubehagelige for dig. Så det, at du ind i mellem græder uden grund, ser jeg som et tegn på, at din krop prøver at få lettet trykket fra det stress, du har været igennem.
Det er slående for mig, når jeg læser dit brev, at du har en rigtig god forståelse af dig selv. Du kan se, at der er en sammenhæng mellem din psyke og din krop. Du mærker tydeligt din egen krop – og dine egne grænser, som drengen på efterskolen gik ind over. Du var i stand til at sige fra, klart og tydeligt. Du har gjort det helt rigtige. Der er mange, der bliver helt paralyserede under overgreb – hvorimod du faktisk handlede. Kan du godt selv se det nu?
Du spørger, hvad du kan gøre nu. Jeg tænker, at der er flere veje til at få det bedre. Lad mig tage dem én ad gangen.
1. Hjælp til selvhjælp. Du kan ikke kontrollere din reaktion med, at bestemte sanseindtryk giver dig et flashback, dvs. sender dig tilbage til overgrebssituationen. Der en god chance for, at det af sig selv bliver bedre, jo længere tid der går. To ting du kan gøre, når du mærker du bliver bange, er at sige til dig selv: ”Det er okay, at jeg føler et ubehag nu. Det går over igen.”. Mærk dit åndedræt. Prøv at spænde af, lad skuldrene falde ned, træk vejret ind gennem næsen, hold vejret lidt og pust til sidst langsomt ud gennem munden. Gentag det, indtil du mærker at du falder lidt til ro. Er det noget kunne prøve, næste gang du får det dårligt?
2. Professionel hjælp. Opsøg din læge. Det kan måske hjælpe dig at tale med lægen, som også kan give dig en henvisning til psykologhjælp. Du kan få et tilskud på 60 % af betalingen på (max.) 12 psykologtimer, fordi du er mindreårig og har været udsat for et seksuelt overgreb. Så bliver det ikke helt så dyrt for dine forældre – kunne det være en mulighed for jer? Her kan du se hvad du har ret til ifølge loven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=142603.
3. Kontakt Center for Voldtægtsofre. Her er de eksperter i at snakke med mennesker, der har været udsat for voldtægt og overgreb. Du behøver ikke politianmelde noget for at få hjælp, og det er gratis. Prøv at læse mere om hjælpen på deres hjemmeside http://www.voldtaegt.dk/. Under `Adresser´ kan du finde det center, der er tættest på din bopæl.
En sidste ting jeg gerne vil dele med dig her er, at jeg undrer mig over efterskolens måde at tackle det hele på. Efterskoler har pligt til at føre tilsyn med alle elever, så de undgår at elever kommer til skade eller mistrives. Du er kommet til skade under deres tilsyn, og du har haft en periode med mistrivsel bagefter. Jeg savner at høre, at skolens voksne efterfølgende hjalp dig og snakkede med dig om det, du havde oplevet?
Ikke alene har du oplevet en krænkelse på efterskolen. Du har faktisk også været udsat for eksklusion fra den elevgruppe, du holdt af, og troede du var en del af. Du har skullet være rigtig stærk for at stå det igennem – du er nok mere stærk, end du selv ved.
Hvis du har mod på det, så synes jeg, at du skal kontakte din kontaktlærer eller efterskolens leder for at tale det her ordentligt igennem. Måske har de en forsikring, der kan betale psykologtimer? Spørg dem. Måske kan det også støtte dig at få deres version af forløbet på skrift, hvis din læge skal forstå hvor alvorlig sagen er for dig?
Ring meget gerne til os på 116 111 og få talt det hele igennem med os. Jeg vil også opfordre dig til at tale med dine forældre og dine nærmeste venner. Deres støtte er vigtig. Vis dem eventuelt dit brev og mit svar, hvis du tror, det kan hjælpe på deres forståelse?
Mange kærlige tanker herfra
BørneTelefonen