Brev
Usikker
Hej jeg er en pige på 16 og har en kæreste som har det meget svært og det påvirker mig og min skole virkelig meget
men oveni har min mor en kæreste Men føler ik hun gider mig mer Efter han er kommet ind i billedet
og når jeg så høre hvordan mine veninder har det med sin familie bliver jeg usikker på om det er normalt
jeg har prøvet at fortælle hende om Why jeg er så ked af det der sker pt med min kæreste og jeg men føler hun er ligeglad…
ved virkelig ik hvad der sker
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Du er i en svær tid, og det er godt, at du har skrevet til BørneTelefonen. Når jeg læser dit korte brev, får jeg indtryk af, at du er en pige, der er ensom, og mangler en, du kan snakke med. Jeg får også indtryk af, at du er en pige, der tager et stort ansvar for andres problemer.
Du skriver, at din kæreste har det svært. Måske får han noget hjælp fra andre. Hvis det er dig, der hjælper ham, vil jeg tro, at det er en alt for stor opgave. Har du tænkt på hvad I har sammen ? Måske er I fælles om at have det svært, og det kan være rigtig fint, men med den alder I har, er det vigtigt, at der også er andre, der hjælper jer begge to.
Du skriver, at din mor lige nu er meget optaget af sin nye kæreste. Jeg får indtryk af, at det betyder, at du føler dig tilsidesat. Måske har I tidligere haft et tæt forhold, og har kunnet snakke godt sammen. Jeg tror ikke, at din mor er ligeglad, men hun er måske optaget af sin nye kæreste lige nu, og har måske slet ikke forstået, at du går og har det rigtig dårligt.
Jeg vil foreslå dig, at du aftaler med din mor, at I finder et tidspunkt, hvor I kan være sammen måske en hel dag, hvor der ikke er andre, og hvor I kan få talt om, hvordan det hele ser ud nu. Jeg vil også foreslå sig, at du får talt med din lærer (eller den lærer, som du har mest tillid til) om, at du har det svært lige nu, og at du har brug for, at der er noget forståelse for din situation.
Det er vigtigt, at du kan fastholde din skole, og det er også rigtig vigtigt, at du ser andre jævnaldrende unge. Måske har du kammerater i skolen, og måske går du til en fritidsaktivitet? Hvis ikke vil jeg foreslå, at du taler med din lærer om at komme i gang med noget i fritiden, hvor du møder andre unge. Måske kan du finde et job, så du også kan få nogle erfaringer med arbejdslivet. Det kan også være en mulighed for at møde andre unge.
Jeg tror, at det er rigtig vigtigt, at du ikke isolerer dig med din kæreste, der har problemer, og at du får talt med din mor om det hele. Det kan godt være, at hun er lidt svær at komme i kontakt med lige nu, men jeg syntes alligevel, at du skal gøre forsøget.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.