Brev
Usa-bange…..
hej børnetelefonen, jeg er en pige på 13 år min mor er lys huden, og min far mørk i huden. såå ja jeg er mulat! jeg har ønsket mig at komme til usa i virkelig lang tid og vi skal måske der over om et par år. men her for 2 dage siden så sagde jeg til min kusine på 16 år at jeg måske skulle til usa, husn sagde så nej det vil du virkelig ikke, det forstod jeg slet ikke noget af. men så sagde hun pludslige en som har en farve som dig(mulat) eller en der er helt sort som din far, bliver taget af politet, jeg stoppede helt op og blev mega bange, jeg vidste ik hvvad jeg skulle sige. jeg blev ved med at sige til min kusine ej det passer ik og det tror jeg ik på. men jeg tvilvler på om det mon passer? og ville bare virkelig gerne have råd af en voksen der vidste noget fordi stoler ik helt på min kusine. håber der nogen der kan hjælpe..
pige,13 år
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige
Jeg kan godt forstå, du har en drøm om at komme til USA. Det er også et meget anderledes og imponerende stort land, hvor mange kulturer mødes og hvor  staterne er meget forskellige. Derfor er der uden tvivl meget at opleve.
Nu kender jeg jo ikke din kusines kendskab til USA, eller hvorfor hun siger og tror, som hun gør. Men jeg godt forstå, hvis det har gjort dig bange og lidt bekymret.
Jeg har dog måske en ide om, hvorfor hun bringer det på banen lige netop nu.
I øjeblikket bliver der nemlig talt meget om racisme i hele verden – også i Danmark og i USA. Racisme er, når der bliver gjort forskel på mennesker, fx på grund af deres hudfarve eller hvor de eller deres familie kommer fra. Det kan også være, hvis man har nogle fordomme, eller særlige tanker, om en person, fordi de har en bestemt hudfarve.
Grunden til at der er kommet særligt fokus på det lige nu, er fordi en sort mand i USA, George Floyd, blev dræbt af en hvid politimand under en meget voldsom anholdelse. Måske du har hørt om den episode? Det blev optaget på video, og delt på sociale medier og i nyhederne. Det er en meget ubehagelig film, som mange er blevet forskrækkede, vrede og kede af det over at se. Derfor er der demonstrationer i USA og andre lande. Man demonstrerer for at sige fra over for racismen i USA, men også andre steder i verden.
Tror du, at det er derfor din kusine tænker, at man skal passe ekstra på, hvis man er mørk i huden og skal til USA? Jeg synes næsten, du skal spørge hende, hvis du har lyst.
Jeg tror i hvert fald godt, der kan være en sammenhæng.
Derudover synes jeg det vil være rigtig godt, hvis du kan tale med din mor og far om, at du har hørt noget, som har gjort dig bange. Især din far har måske en del erfaring han kan fortælle dig om, som måske kan berolige dig lidt. Det er nemlig sådan, at der er rigtig rigtig mange i USA, som enten er mulat, mørke eller helt sorte – som du selv beskriver din far. Derfor tænker jeg ikke, at I som turister vil blive taget af politiet eller noget lignende, på grund af jeres hudfarve.
Det er rigtigt, at de i USA har lidt strenge regler ift. hvem der kan rejse ind i landet. Man skal fx have det der hedder et visum, før man kan rejse ind som turist.
Derfor er der også en hel del politi i lufthavnene, der hjælper med at tjekke folks papirer osv. Det kan godt virke skræmmende eller voldsomt, hvis man ikke er forberedt på det.
Lige nu er det jo alligevel ikke muligt at komme ind i USA pga. Corona. Derfor giver det måske også god mening at bruge lidt tid på at få talt med dine forældre om drømmen, bekymringerne og hvad du ellers har på hjertet, når du tænker på sådan en rejse. Når Corona tillader indrejse igen, så synes jeg bestemt at I skal tage på sådan en familietur sammen, hvis I kan.
Jeg håber meget, at du har mod på at få fortalt dine forældre om snakken med din kusine, som gjorde dig bekymret. Det er aldrig godt at gå alene med.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen