Usa-bange…..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige

Jeg kan godt forstå, du har en drøm om at komme til USA. Det er også et meget anderledes og imponerende stort land, hvor mange kulturer mødes og hvor  staterne er meget forskellige. Derfor er der uden tvivl meget at opleve.

Nu kender jeg jo ikke din kusines kendskab til USA, eller hvorfor hun siger og tror, som hun gør. Men jeg godt forstå, hvis det har gjort dig bange og lidt bekymret.
Jeg har dog måske en ide om, hvorfor hun bringer det på banen lige netop nu.

I øjeblikket bliver der nemlig talt meget om racisme i hele verden – også i Danmark og i USA. Racisme er, når der bliver gjort forskel på mennesker, fx på grund af deres hudfarve eller hvor de eller deres familie kommer fra. Det kan også være, hvis man har nogle fordomme, eller særlige tanker, om en person, fordi de har en bestemt hudfarve.

Grunden til at der er kommet særligt fokus på det lige nu, er fordi en sort mand i USA, George Floyd, blev dræbt af en hvid politimand under en meget voldsom anholdelse. Måske du har hørt om den episode? Det blev optaget på video, og delt på sociale medier og i nyhederne. Det er en meget ubehagelig film, som mange er blevet forskrækkede, vrede og kede af det over at se. Derfor er der demonstrationer i USA og andre lande. Man demonstrerer for at sige fra over for racismen i USA, men også andre steder i verden.

Tror du, at det er derfor din kusine tænker, at man skal passe ekstra på, hvis man er mørk i huden og skal til USA? Jeg synes næsten, du skal spørge hende, hvis du har lyst.
Jeg tror i hvert fald godt, der kan være en sammenhæng.

Derudover synes jeg det vil være rigtig godt, hvis du kan tale med din mor og far om, at du har hørt noget, som har gjort dig bange. Især din far har måske en del erfaring han kan fortælle dig om, som måske kan berolige dig lidt. Det er nemlig sådan, at der er rigtig rigtig mange i USA, som enten er mulat, mørke eller helt sorte – som du selv beskriver din far. Derfor tænker jeg ikke, at I som turister vil blive taget af politiet eller noget lignende, på grund af jeres hudfarve.

Det er rigtigt, at de i USA har lidt strenge regler ift. hvem der kan rejse ind i landet. Man skal fx have det der hedder et visum, før man kan rejse ind som turist.
Derfor er der også en hel del politi i lufthavnene, der hjælper med at tjekke folks papirer osv. Det kan godt virke skræmmende eller voldsomt, hvis man ikke er forberedt på det.

Lige nu er det jo alligevel ikke muligt at komme ind i USA pga. Corona. Derfor giver det måske også god mening at bruge lidt tid på at få talt med dine forældre om drømmen, bekymringerne og hvad du ellers har på hjertet, når du tænker på sådan en rejse. Når Corona tillader indrejse igen, så synes jeg bestemt at I skal tage på sådan en familietur sammen, hvis I kan.

Jeg håber meget, at du har mod på at få fortalt dine forældre om snakken med din kusine, som gjorde dig bekymret. Det er aldrig godt at gå alene med.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.