Brev
Urar lyd om natten…
Kære Børnebrevkasse.
Jeg er en pige på 13 der er vildt bange! Plese jer ber jeg overalt ville i ikke nok svare på denne besked? Jeg har virkelig brug for jeres hjælp. Det er fordi, at her forleden tror jeg, at jeg hørte min mor og far have sex, og det var overhovedet ikke rart at høre på.
Jeg hørte min mor sige “uhmm” og “aah” og hver gang jeg tænker på det jeg hørte. Det ligger stadig inde i mit hoved, og det ville det altid. Men det er det der er så irriterende for jeg kan stadig høre lyde fra dengang, og da i nat jeg hørte det blev jeg sindsyg forpustet og vildt utryg og bange.
Så dagen efter om morgenen sagde jeg sådan noget til mit mor fx. det her “Mor, jeg kunne ikke sove i nat, og så hørte jeg en ubehalig lyd, og jeg havde det forfærdeligt. Kan i ikke sørger for at jeg sover før hvis i næste gang skulle?” og så svarede hun bare “Jamen vi læste bare, fordi vi ville have lidt fred og ro” og “Jaja”.
men jeg er stadig sindsyg bange. Jeg ved ikke, men nu er jeg altså lidt bange for min mor og far? Altså jeg ved ikke lige hvad der sker, for før i tiden da jeg ikke hørte det var jeg rigtig glad for dem. Men så gik jeg ind og søgte “min mor og far har sex” på google i håb om at komme videre.
Men så stod der bare, at man skal respektere at de gamle også har et privatliv. Men jeg synes bare, at det er en lidt fremmede tanke? Men jeg ved self ikke om de gjorde det. Altså jeg har en hund og han plejer, at sove inde på deres værelse. Men så var jeg også lidt nysgerrig og så. Så jeg at min hund var udenfor deres soveværelse i stuen. Var det måske et tegn? For døren til soveværelset var også lukket. Men det er den også nogle gange om dagen, så min hund ikke går derind.
Er det måske bare mig der har mistforsået det her? For igår kunne jeg nemlig ikke sove. Jeg plejer aldrig, at kunne sove om søndagen. Så kiggede min mor lige ind til mig, og hun så godt at jeg ikke sov. Men så ca. 20-10 min efter kunne jeg høre en masse ubehalige lyde. Men måske var det bare mig der hørte syner? For på et tidspunkt gik jeg også ned ad gangen for at høre om det var rigtigt. Men så hørte jeg en snorken, og blev lidt mere tryg.
Men det var bare som om på et tidspunkt stod min mor op og gik på badeværelset, og så tog hun mun hund ind? Er det et tegn på, at de har gjort det? Jeg ved nemlig ikke om de har eller ej, men det tyder på det. Jeg er bare ret usikker og bange lige nu.
Jeg sagde det også til nogen jeg stolte på i min skole, og de sagde at det lød som om det skete. Og så sagde de bare, at jeg skulle sige “Mor jeg hørte ikke sådan en rar lyd i nat, ville i ikke stoppe med det” men jeg tørrer seriøst ikke hvis i forstår? Altså det kan jo godt være, at det bliver lidt irriteret og godt vil have et privatliv?
Men hvad gør jeg? Jeg prøvede jo også imorges, at sige til min mor, at det ikke var en lyd jeg blev forskrækket af. Jeg har overhovedet ikke lyst til, at snakke med dem jeg er nærmest bange for dem, som jeg skrev lidt øvere oppe. Men er det måske dumt, at jeg har fortalt det til mine kammerater for jeg stoler jo på min mor og far ?
Hilsen Den bange pige i mørket:(:(
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige i mørket
Tak for dit brev, jeg kan godt høre, at det har været en rigtig ubehagelig oplevelse for dig, da du hørte de lyde fra dine forældres soveværelse, der fik dig til at spekulere over, om de mon havde sex. Jeg ved fra andre, at det kan være meget grænseoverskridende, bare at tænke på, at ens forældre har sex. Når man så oven i købet hører det, kan det give en masse ubehagelige tanker, så der er ikke noget ualmindeligt ved din reaktion.
Jeg synes, det var rigtig sejt gået af dig, at du næste dag fik sagt til din mor, at du havde hørt noget, som du ikke brød dig om. Måske var det også en lidt ubehagelig situation for din mor, siden hun svarede dig sådan?
Jeg kan ikke ud fra din beskrivelse vide, om din mor og far rent faktisk har haft sex i de situationer, du fortalte om. Men det er jo sandsynligt,  for det har de fleste voksne par jævnligt - også selvom det kan være ubehageligt for deres børn at tænke på. Jeg kan godt forstå, at tanken om at dine forældre dyrker sex er fremmed for dig, og at du ikke har lyst til at være vidne til det.
Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at snakke med dine forældre om det; men samtidig tænker jeg, at det vil være godt, hvis de kunne finde ud af, hvor voldsomt det er for dig, hvis du kommer til at overhøre det.
Så mon du kunne have mod på at få det fortalt på en anden måde - end ved at sige det? Måske kunne du printe brevet til brevkassen ud sammen med vores svar og lægge det til dine forældre i en kuvert? Så kunne du evt. vedlægge en kort besked om, de vil være søde at læse det, fordi du ikke kan lide at tale med dem om det... Har du mon mod på det?
Jeg synes, det lyder til at dine forældre er søde, og at de faktisk har forsøgt at være diskrete, selvom det ikke er lykkedes helt for dem. Så mon ikke de ville tage dig alvorligt, hvis de læste brevet + svaret?
Jeg fornemmer, at du selv er blevet lidt overrasket over, at du pludselig føler, du er blevet lidt bange for dem... Jeg gætter på, at hvis dine forældre læser dit brev, så vil de i fremtiden gøre sig rigtig meget umage for, at du ikke kommer til at opdage, når de har sex.
Du lyder til at være en pige, der er rigtig opmærksom på dine egne grænser, og det er en meget fin egenskab at have. Du lader også til at have en god fornemmelse for at forsøge at ændre ting, som går dig på - du har både sagt det til din mor, til dine venner og nu skrevet til BørneBrevkassen- alle tre gode forsøg på at ændre noget, som går dig på.
Hvis ikke du synes, mine forslag er brugbare, så kunne du måske prøve at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver om, hvordan du så kan gribe det an...
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.