Brev
Ulovligt
Hej
Jeg har nogle problemer om jeg har gjort noget ulovligt.
Jeg har engang snydt folk fra penge i counterstrike, og jeg er bange for hvad der kan ske.
Hvad gør jeg hvis der en dag er en der skriver til min mor?
Og kan der komme noget på min plet på straffeatesten, men jeg var 13 da jeg gjorde det
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Det er ikke rart at gå og bekymre sig om hvad der kan ske, men som du selv skriver, så har du gjort noget som du ikke skulle have gjort. Det er du selv klar over og det er et godt tegn på, at kan se forskel på det rigtige og forkerte.
Det er sådan, at når man er under 16 år og gør noget ulovligt første gang, kommer det ikke på straffeattesten. Det der kan ske vil typisk være, at man får en bøde som straf, og så vil der ikke ske mere. Dette gælder i tilfælde som dit. Hvis man har gjort noget, der er af grovere karakter – som eksempelvis vold, kan det godt komme på straffeattesten selvom man er under 16 år.
Du skriver, hvad du skal gøre, hvis der er en der skriver til din mor. Det kan være en idé, at du selv fortæller hende, hvad der er sket. Tit når man fortæller nogen om ens bekymringer kan det lette lidt på de svære tanker. På den måde sikrer du dig også, at hun hører det fra dig, og du behøver ikke gå at bekymre dig over, om nogen kontakter hende. Hvis du ved, hvem du har snydt så er det jo en idé at betale dem de penge tilbage!
Hvis du synes, det er svært at fortælle til hende, kan det måske være en idé at snakke om det med en anden person først. Så kan den person hjælpe dig med at fortælle det til din mor. Er der en i din omgangskreds, du føler dig tryg ved at tale med – måske en god ven, et familiemedlem eller en helt tredje. Måske kan din mor læse vores breve og se, at du ved at det var forkert og du har brug for hendes hjælp.
Mange hilsner BørneTelefonen