Brev
Ukraine Rusland krisen
Hej.
Jeg skriver fordi jeg er bange for det med Ukraine Rusland krisen. Men ikke for at det kommer til Danmark, men hvad der vil ske når jeg kommer i skole igen. Min mor er nemlig fra Rusland. Jeg er bange for at mennesker vil hade mig eller noget.
De ved nemlig min mor er fra Rusland fordi vi skulle lave en dum opgave om hvilke sprog vi taler.
Alle mennesker vil nok alligevel hade mig.
Jeg er halv russer halv jøde. “Dejlig” blanding ik?!
Men jeg er virkelig bange for hvad der ville ske når jeg kommer tilbage fra vinterferien og mennesker nok vil snakke om det med Rusland Ukraine.
Jeg er selv på ingens side.
Min mor gider ikke at fortælle mig detaljerne om krigen. Som hvorfor de gør det og sådan noget
Kh. En pige på 11 år.
(Håber ikke jeg har spildt jeres tid]
I må have en god dag ❣️
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Du spilder bestemt ikke vores tid. Det er så vigtigt, det som du skriver om. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at fortælle nogen om dine tanker og få nogle råd.
På BørneTelefonen taler vi med mange børn, der som du kan blive bange for, hvordan andre ser på dem på grund af, hvor deres familie kommer fra. Jeg kan godt forstå, at du kan blive bange lige nu, når det land din mor kommer fra, er i krig.
Hverken du eller din mor er blevet spurgt, om I havde lyst til at gå i krig. I har ikke noget ansvar for, hvad der sker i Rusland. Det tror jeg også godt, at andre mennesker kan forstå.
Måske kan det være rart for dig at øve dig på nogle ting, som du kan sige, når du kommer i skole igen. Det kan hjælpe på frygten for, hvad andre vil sige, at man ved, hvad man kan svare. Det er ikke sikkert, at du får brug for noget at sige. For måske kommer der ikke de dumme kommentarer til dig i skolen, som du frygter.
Men her er nogle forslag til ting, som du kan sige, hvis nogen siger noget ubehageligt. Du kan bruge de her sætninger, eller du kan finde på dine egne, som måske er endnu bedre:
“Jeg går ikke ind for krig.”
“Jeg er også ked af, at der er krig.”
“Jeg er en pige på 11 år, som bor i Danmark. Jeg har ikke startet nogen krig.”
Jeg vil også foreslå, at du prøver igen at tale med din mor. Jeg kan godt forstå, hvis det føles svært at tale med hende, når du føler, at hun ikke gider. Men der kan være forskellige til, at det virker som hun ikke har lyst. Det kan være, at hun har nogle af de samme tanker som dig. Måske er hun også urolig for, hvordan andre ser på jer, fordi hun kommer fra Rusland. Det kan også være, at hun tror, at hun beskytter dig ved ikke at tale med dig om krigen.
Selvom det kan være svært for din mor, så er det stadig hende, der er den voksne og dig, der er barnet. Og hun kan bedst hjælpe dig, når hun ved, hvad du tænker på. Hun har brug for at vide, at du er bekymret for at komme i skole og for, hvad de andre vil sige til dig. Hun har brug for at vide det, så hun kan støtte dig. Fx kan din mor tale med din lærer om dine tanker om, hvordan de andre vil tale til dig. På den måde kan din lærer også støtte dig i skolen.
Derfor vil jeg foreslå, at du prøver at sige til din mor, at du har brug for at tale med hende. Du kan fx sige noget i stil med: “Mor, jeg har brug for at tale med dig om mine tanker. Jeg føler lidt, at du ikke vil tale med mig om det, men det her er vigtigt for mig. Jeg er bange for, at når jeg kommer i skole efter ferien, vil de andre vil hade mig, fordi vi er fra Rusland.”
Hvis det nu ikke er muligt at få din mor til at tale godt med dig, så synes jeg, at du skal gå til en anden voksen. Jeg vil foreslå en voksen fra din skole. Måske er der en, som du særligt godt kan lide?
Det er rigtig vigtigt, at en voksen hjælper dig i skolen, så du ikke skal være urolig for dumme eller grimme kommentarer. En voksen i skolen vil også kunne hjælpe med at forklare de andre børn, hvorfor det er forkert at komme med kommentarer om din baggrund i forhold til krigen.
Jeg lægger mærke til, at du skriver, at du er halv russer, halv jøde. Jeg kan godt forstå, at du synes det kan være svært, når andre bruger de ord om dig. Måske kan andre få dig til at føle dig anderledes og ansvarlig for en masse historie og ting, som intet har med dig og din familie at gøre.
Du har ikke ansvar Ruslands eller jøders historie. Selvfølgelig er det en del af din families historie, men du har ikke ansvar for, hvad andre mennsker har gjort eller vil gøre.
Jeg håber, at du kan få talt med en god voksen. Jeg tror, at det er rigtig vigtigt, at du får hjælp fra andre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen