Brev
Udnyttelse på nettet
Hej,
jeg skriver til jer fordi jeg har desperat brug for hjælp.
Jeg skrev med en fyr på snapchat og så en dag beder han om et nøgenbillede på snapchat så jeg sender et til ham fordi jeg faktisk godt kunne lide ham lidt og havde set et billede af ham men da jeg så sender det billede tager han et screenshot
og nu bliver han ved med at true mig om at hvis jeg ikke sender flere billeder vil han lægge det online, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller hvem jeg kan snakke med,
håber i kan hjælpe med et eller andet for er virkelig bange og rigtig ked af det
Det skal lige siges at jeg ikke kender ham og han er fra Holland ved han er 17 år gammel og muligvis hedder Jack men det kan være falskt
Så please jeg beder jer hjælp mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej.
Først vil jeg sige at der er mange, der kommer ud for noget lignende det du har oplevet, men det gør det selvfølgelig ikke mindre ubehageligt for dig.
Det lyder til, at du har været rigtig uheldig med ham fyren. Han virkede jo sød, og det var ikke til at vide, at han ville tage screenshot af billedet. Det er desværre blevet et udbredt (tarveligt) trick at afpresse andre ved hjælp af billeder, men det er både ulovligt at lave afpresning OG at dele billederne uden din tilladelse. Så jeg tænker, at du skal anmelde fyren hurtigst muligt.
Du bør både anmelde ham til Snapchat support og til politiet. Og jo hurtigere du kan få anmeldt det, des bedre er det. For så når billedet forhåbentlig ikke at blive delt.
Selvom det kan være svært at fortælle til andre, vil jeg råde dig til at fortælle det til en voksen, som kan hjælpe dig med at anmelde det - for det kan desværre godt være lidt indviklet. F.eks er Snapchat support på engelsk, hvilket ikke er specielt brugervenligt. Så her vil det være godt, hvis en voksen kan hjælpe dig. Det er også sådan, at hvis du skal anmelde noget til politiet, så skal dine forældre ind over. Og jeg ved fra andre unge, at det var virkelig rart at få hjælp til det - også selv om mange ikke lige har lyst til at fortælle deres forældre, at de har taget nøgenbilleder af sig selv. Når det først er sagt, kan det være en stor lettelse - og så gælder det først og fremmest om at få stoppet fyren, så han ikke deler billedet af dig med andre.
Hvis du har brug for, at vi lige snakker det igennem, før du går videre med det, er du velkommen til at ringe til os på 116111.
Venlig Hilsen BørneTelefonen