Udnyttelse af x-kæresten

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Tak for dit brev. Du er en pige, der er god til at mærke efter, hvad du vil og ikke vil. Det er en rigtig god ting at kunne.

Det er slet ikke i orden, den måde din x-kæreste behandler dig på. Når nogen gør sådan mod en, skal man ikke gå rundt alene med det, men fortælle det til andre. Derfor er det rigtig godt og modigt af dig, at du har skrevet her ind til brevkassen.

Man kan godt blive rigtig bange, når man bliver afpresset og truet. Og fordi man bliver bange, kan man godt ende med at gøre det, som den anden vil have en til at gøre. Måske tror man, af det stopper, hvis man bare gør, som der bliver sagt.

Men afpresninger som dem, du er udsat for, har du brug for hjælp fra voksne til at få stoppet. Så selvom det måske gør dig utryg at fortælle om det, vil det bedste være at fortælle om det her til dine forældre. De kan støtte dig, når du er bange. De kan hjælpe dig med at få stoppet hans afpresninger mod dig. Og de kan beskytte dig, så han ikke kan gøre dig noget. Og dine forældre kan kontakte skolen, hvis din x-kæreste fx går på samme skole som dig, så skolen også kan støtte dig og passe på dig.

Vi vil meget gerne hjælpe dine forældre med, hvordan de bedst støtter dig og stopper hans afpresning. Så du må meget gerne bede dine forældre om at ringe til os på vores ”ForældreTelefon” på telefon 35 55 55 57.

Måske synes du, det er en god idé at fortælle dette til dine forældre, men du ved bare ikke, hvordan du skal fortælle det? Her kan du overveje at starte med at vise dine forældre dit brev her til brevkassen – måske sammen med mit svar. For i dit brev er du nemlig rigtig god til at forklare, hvad du har brug for hjælp til.

Jeg håber, du har fået nogle idéer, du synes, du kan bruge. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.