Brev
Udenfor
Hej
Jeg er en pige på 12 år. Og undskyld hvis det ikke stå rigtigt det er fordi ordblind. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal hjælpe en veninde. Fordi hun føler sig udenfor?? Og jeg ved jo også godt hun ikke har det nemt.Men hvad skal du gøre?? Og jeg føler også lidt selv at mine veninder vil deres kæreste frem for mig?? Og det mig bare ked af det.
Er det sådan lidt som om at miste håbet på kærligheden. Hvad kan jeg gøre?? Håber ikke det var spild af tid.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Hvor er du altså bare en super sej veninde. Du kan nemlig se på din veninde, at hun ikke har det nemt. Og du vil rigtig gerne hjælpe hende, så hun får det bedre. Hvor er din veninde heldig at være veninde med dig! Jeg vil rigtig gerne hjælpe med nogle idéer så både du og din veninde kan få det bedre.
Du skriver, at du føler, at dine veninder nogle gange vil deres kærester frem for dig. Den følelse tror jeg, at rigtig mange kender.
For når man bliver forelsket, kan man godt nogle gange komme til at glemme sine venner og veninder. Også selvom man stadig er rigtig glad for sine venner og veninder. Måske er det sket for nogle af dine veninder?
Måske savner du nogle af de ting, du og dine veninder tidligere har lavet sammen? Så kunne du måske foreslå dem, at I kunne gøre nogle af de ting sammen igen?
Måske er det nogle af de samme ting, der gør, at din veninde føler sig udenfor? Fordi andre måske er optaget af andre ting? Og måske har de travlt?
Jeg tror den bedste måde, du kan hjælpe din veninde på, er at fortælle hende, at det måske bare er de andre, der har travlt med andre ting? Og måske kunne du fortælle din veninde, at andre gerne vil være sammen med hende – men at de måske bare er optaget af deres kærester eller andre ting?
Nogle gange sker det desværre, at andre med vilje holder nogen udenfor. Og det er ikke i orden. Hvis det er sådan for din veninde, er det vigtigt, at en voksen hjælper din veninde. Og så kunne du måske hjælpe hende med at få snakket med en lærer? Og måske kunne du tilbyde hende, at du tager med hende hen og snakker med læreren? Det tror jeg kunne være en kæmpe hjælp for din veninde.
Jeg ønsker både dig og din veninde alt det bedste fremover. Hvis I får brug for at snakke, er I altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen