Tyveri

Hej.
Jeg er en pige på 18 år som er kommet til at stjæle fra en kollegas pung på arbejde. Min chef har nævnt det for personalet og sagt at hvis der ikke sker mere i sagen vil der komme en sag ud af det. Jeg er i forvejen ikke god til at disponere mine penge og jeg nævnte for min forældre at det foregik på arbejdspladsen. Min forældre tror straks at jeg har noget med det at gøre, og forlanger at se min konto udtog. Jeg havde samme morgen inden jeg vidste problemet var opdaget indsat dem på min konto. Jeg lyver for forælderen og siger at det er penge jeg har fået af den anden forældre (skilsmissebarn). Forældre 1 tror ikke på mig og bliver ved med at spørge om det er mig. Jeg siger nej hele tiden og lover at det ikke er mig.
Jeg havde sagt til vedkommende som fik det stjålet at jeg synes det var underligt og “hvem kunne dog finde på sådan noget” så vedkommende tror ikke det er mig.
Jeg har nu fundet ud af at man kan få en plet på sin straffeatest, blive fyret og kendt som den der stjal.

Hvad skal jeg gøre og hvordan er straffen for mig?
Jeg ved at jeg måske bliver smidt ud hjemmefra og kan aldrig stoles på igen hvis jeg så indrømmer det.
Jeg havde overvejet at tage pengene og lægge dem i en kuvert på kontoret hvor jeg arbejder og skrive kollegaens navn på kurverten i håbet om at jeg ikke bliver opdaget.

Hjælp!!
Hilsen mig.

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig.

Tak for dit brev. Sikke en dum situation du er havnet i. Jeg er glad for du skriver og jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt som jeg kan.

Du skriver, at du er bange for at blive opdaget. Det forstår jeg godt. Det er aldrig sjovt, at blive taget i noget, som man godt ved, at man ikke skulle have gjort. Det kan være rigtig flovt og ubehageligt.

Du skriver også, at du har fundet ud af, hvilke konsekvenser det kan have, at du har stjålet fra din kollegas pung – og det er jo også rigtig alvorlige konsekvenser, som jeg sagtens kan forstå, hvis du er rigtig nervøs for.

Når man på den måde gør ting, som man godt ved er forkert, er det tit et udtryk for, at man selv går og har det svært med nogle ting. Tror du også det er sådan for dig? Du skriver b.la. at du er skilsmissebarn. Vi ved her fra BørneTelefonen, at mange børn og unge kan have det svært, når deres forældre er skilt. Hvordan er det mon for dig? Kan det have noget at gøre med, at du kommer til at gøre sådanne ting?

Du skriver nemlig også, at du vil blive smidt ud hjemmefra og at dine forældre aldrig vil kunne stole på dig igen, hvis de fandt ud af hvad du har gjort. Det lyder som en rigtig utryg situation for dig, at stå i. Alle begår fejl nogle gange og derfor kan jeg heller ikke lade være med at tænke på, om du mon har andre omkring dig, som kan hjælpe dig?

Du fortæller, at din chef vil gøre en sag ud af det og at du overvejer, at lægge en kuvert til din kollega med pengene i. Jeg tror desværre ikke, at det vil hjælpe. Du har jo stadig taget pengene.

Men jeg kan godt se, at du virkeligt vil gå langt for at gøre ‘skaden’ god igen. Om du vil lægge pengene tilbage, må du overveje grundigt. Kan det hjælpe dig at tale med en rådgiver på tlf. 116 111. Så kan I vende og dreje sagen lidt sammen og tale nærmere om, hvad du kan gøre?

Det lyder på mig som om, at hvis du er ærlig overfor din chef, så bliver du fyret, men ikke anmeldt til politiet? Det er sådan jeg tolker det, når han siger, at der vil “komme en sag ud af det”, hvis den der har gjort det, ikke siger det. Er det rigtig forstået?

Det er en alvorlig sag, at få en plet på sin straffeattest. Du er 18 år og en tyverianmeldelse når du er myndig, vil stå på din straffeattest i 2 år. Det betyder også, at du vil få rigtig svært ved at få et andet arbejde i den tid.

Jeg kan godt forstå, hvis det virker helt uoverskueligt, især fordi dine forældre siger, som de gør. Men du skal vide, at det er nemmest at genvinde andres tillid, hvis man indrømmer sine fejl og ikke gentager dem. Det er rigtig modigt af dig, at skrive herind til mig og bede om hjælp. Måske du kan finde det samme mod frem til at indrømme, at du har lavet den fejl?

Hvis jeg har forstået det rigtigt og du går rundt med ting, som er svære, så er det rigtig vigtigt, at du får hjælp til at få det bedre. Det er ikke godt, hvis du kommer til at gå rundt og lave sådanne fejl og på den måde kommer til, at spænde ben for dig selv. Det kan nemlig godt ende med, at det bliver rigtig svært for dig, at bryde et skidt mønster.

Du er også altid meget velkommen til at ringe (116111) eller skrive ind til én af vores rådgivere. Vi har åbent alle dage fra kl. 09 til kl. 2 om natten. En rådgiver vil kunne lægge en plan med dig, om hvordan du bedst kommer videre herfra.

Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar til noget.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.