Brev
Tyveri
Hej jeg er en pige på 11 år. Jeg er rigtig bange for min fremtid fordi jeg er rigtig god til at stjæle. Jeg er bange for om jeg kan styre det når jeg bliver større. Lige nu har jeg ikke gjordt nogt dummt eller brugt det forkert. Er også rigtig bange for at snakke med mine venner om det og jeg er bange for at det lyder dumt. Hilsen den bekymrede pige
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Det lyder overhovedet ikke dumt. Jeg kan høre du tænker over, hvordan din fremtid bliver og gerne vil det bedste for dig selv. Det er rigtig sejt.
Det lyder som om, at du er kommet ind i en dårlig vane med at stjæle. Du har helt ret i at det kan give problemer i dit liv, hvis du bliver ved med det.
Derfor lyder det ansvarligt og sejt at du gerne vil kunne styre det.
Det kan nemlig være svært at ændre på vaner. Det er tit nemmere, hvis man får hjælp til det.
Jeg ved fra andre børn, at det godt kan være pinligt at fortælle, at man gør noget man ikke må – som fx stjæle. Men på den anden side er det ikke pinligt, at man gerne vil komme af med dårlige vaner. Måske du kan tænke på det på den måde?
Mon det er nemmere for dig at bede andre om hjælp til at holde op med at stjæle?
Det er godt at kunne snakke med sine venner om, hvordan man har det. Men det er voksne der skal hjælpe børn. Mon der er en sød voksen du også kan tale med? Måske en sød lærer, dine forældre eller en fra din familie?
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf 116111. Vi vil rigtig gerne tale mere med dig. Måske kan vi sammen komme på nogle gode ideer, du kan bruge.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen