Kære pige på 17 år,

Mange tak for dit brev og for at dele dine tanker med os på BørneTelefonen. Hvor er du helt vanvittig modig, at du vælger at fortælle os om dine tanker. Jeg kan nemlig forstå, at du slet ikke har delt det med nogen før, og at dine tvangstanker faktisk har stået på i 3 år.

Hvor lyder det virkelig hårdt, at du har gået rundt med disse svære tanker for dig selv i al den tid. Men hvor vidner det også om, at du har kæmpet og at du nu er nået til et punkt, hvor du gerne vil have hjælp til at håndtere det. Det er en kæmpe stor styrke hos dig, og hvor er det modigt.

Hvordan føltes det mon for dig, at sende dit brev afsted?

Jeg bliver så nysgerrig på, hvad der mon skete lige præcis igår som gjorde at du fandt en lyst og et overskud til at sende dit brev afsted. Havde du mon nogle af disse tvangstanker igår?

jeg kan virkelig godt forstå, at du syntes det er svært at åbne op omkring disse tanker. Det kan ofte virke mere svært jo længere tid man har båret rundt på det alene. Men jeg ved også, at det ofte letter ens hjerte og de medfølgende bekymringer, når man får det delt med nogen omkring sig.

Jeg tænker på, om du mon kunne have mod på at få en tid hos din læge? Lægen er nemlig en rigtig dygtig person at henvende sig til, når man oplever nogle udfordringer. Måske kan det hjælpe dig at vide, at læger i dag rigtig ofte snakker med børn og unge, hvorfor de er helt vant til sådanne samtaler. Giver det dig mon lidt tryghed at vide?

Derudover findes der også nogle kommuner i Danmark som har et gratis tilbud om psykologhjælp til unge mellem 15-25 år. Man kan nemlig hurtigt komme til at tænke på, at psykologtimer er dyrt og så skal man pludselig inddrage sine forældre, hvis man skal have økonomisk støtte hertil. Og der er nogle unge som ikke ønsker, at involvere sine forældre, og det er helt okay. Du kan via dette link, undersøge om din kommune er med i dette tiltag.

Jeg får dog i denne sammenhæng lyst til at spørge dig, om du mon har mulighed for at snakke med dine forældre om dine tanker? Jeg kan sagtens forstå, hvis det virker uoverskueligt eller uoverkommeligt at skulle tage den svære samtale.

Vi ved, at rigtig mange børn og unge kan være bange for at “bekymre” sine forældre, ved at fortælle om de svære ting. Men rigtig mange forældre ønsker kun, at deres børn skal trives og have det godt, hvorfor de vil gøre alt hvad de kan for at hjælpe hertil. Kan du mon følge mig i den tanke?

Måske kan du også kan tage fat i din lærer – eller en anden god person på din skole. Så kan skolen sammen med dine forældre og dig holde et lille møde, hvor I taler om, hvordan du bedst får hjælp lige nu.

I takt med at det er første gang at du rækker ud efter nogle voksne, så håber jeg ikke at mit svar virker for overvældende. Jeg ønsker blot at du skal vide, at der er meget hjælp at hente. Og hvis ovenstående muligheder ikke synes passende, så vil vi på BørneTelefonen stadig rigtig gerne hjælpe dig.

Du kan både skrive til os over sms eller chat, og du kan ringe til os på tlf.: 116111. På den måde kan vi nemmere tale med dig om, hvilke tvangstanker du har, hvad de mon gør ved dig og hvordan du har det med vores råd. På den måde, kan vi bedre tale med dig om vores forslag er hjælpsomme for dig.

Du har været så modig at sende dit brev afsted, og jeg håber at du vil finde det mod frem igen, så du kan få det bedre og få noget hjælp. Du er mega sej, og har en kæmpe styrke indeni. Hold endelig fast i det!

Jeg ønsker dig al det bedste

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.