Tvangsfjernelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak fordi du har skrevet til BørneTelefonen, hvor jeg håber, jeg kan give dig nogle svar og noget hjælp. Jeg har delt dine spørgsmål lidt op, så det bliver overskueligt:

1.       Hvornår er det nok til at fjerne mig? Er jeg på grænsen til at blive fjernet?

Der er ikke nogen børn i Danmark som bliver fjernet og anbragt udenfor hjemmet imod deres egen eller deres forældres vilje, dvs. med tvang, med mindre de er udsat for groft omsorgssvigt i familien. Omsorgssvigt kan fx være, at man bliver udsat for vold, bliver misbrugt eller ikke får mad.

Selvom et barn måske ikke har et 100 % “perfekt” hjem, vurderer kommunen som regel, at det er bedre for barnet at være hos forældrene end at bo i plejefamilie eller på institution.

Du fortæller, at ”bekymringerne” handler om dit rygte og din opførsel. Jeg vil mene, at dette ikke vil være grund nok til, at du blive fjernet fra din mor, ud fra det du selv beskriver.
Kan det være, at din mor måske ikke selv synes hun magter at give dig den støtte, hun synes du har brug for?

Jeg synes helt klart, at du skal ringe til os på BørneTelefonen, for så kan vi spørge ind til, hvad der er sket. Så kan vi nok give dig et mere præcist svar.

2.       Hvor bliver jeg sendt hen hvis det er? Kan jeg aldrig se min mor igen så?

Hvis du blev tvangsfjernet, så kunne du komme enten på en institution hvor du kunne få hjælp til din ADHD og autisme, eller du kunne komme til at bo hos en plejefamilie. Og du ville kunne se din mor ofte, hvis du ønskede det. Men som sagt, så tror jeg ikke det kommer til at ske.

3.       Er jeg opdraget dårligt?

Jeg ved ikke, hvordan du er opdraget, men jeg ved, at når man har ADHD, så er det meget svært at lade være med at gøre som man har lyst til – det kaldes, at man er impulsiv. Man kan heller ikke styre sin vrede så godt. ADHD-adfærd bliver tit set som uopdragenhed af folk, som ikke ved noget om ADHD.

Jeg tænker, at det vigtige lige nu er, at du får spurgt mere præcist ind til, HVAD din mor har talt med kommunen om. Kunne du tage en snak med hende? Jeg tror det vil være rigtig rart for dig at vide mere om, hvad din mor tænker. Måske skal du også fortælle hende, hvad du gerne vil selv, og at du går rundt og er rigtig bange?

Og så synes jeg som sagt, at du skal kontakte os igen, så vi kan få en god og grundig snak om din frygt for at blive tvangsfjernet, og hvad der ellers sker i dit liv.

Lige nu og her håber jeg, at mine svar har hjulpet lidt på din bekymring til vi tales ved.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.