Brev
Trusler online
Jeg har været inde på den her hjemmeside online, hvor man har en bruger med et profilbillede på.
Efter nogle måneder begyndte jeg at få beskeder fra brugere uden et profilbillede, hvilket skete ofte, så jeg tænkte ikke videre over det, indtil at han begyndte på at bede mig om nøgenbilleder.
Jeg blokerede ham hver gang, og han lavede en ny bruger hver gang, med et nyt navn, ny alder, ny by, ny land, nyt liv.
En dag, skrev han til mig fra en af de her brugere, og jeg kom godt ud af det med den personlighed han havde sat op.
Efterhånden betroede jeg ham mere og mere, og han havde sendt lydoptagelser af sig selv, billeder af sig selv, og fortalt en masse information om hans liv (inklusiv hvor han boede, jeg ved dog ikke om det er sandt, og jeg har udover det glemt det, eftersom det var en by i Tyskland).
Jeg endte med at sende et par nøgenbilleder af mig selv, for første gang nogensinde, og jeg fortrød det med det samme bagefter, og bad ham om at slette dem hvortil han sagde at han ikke havde gemt dem i først omgang, så jeg glemte alt om det.
Vi endte med at stoppe med at snakke, og nu skriver han til mig og truer med at poste dem overalt online, hvis jeg ikke sender nye til ham.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og jeg tør ikke gå til politiet med det, da jeg ikke føler de ville tage det seriøst nok når jeg ingen ID har på ham udover hans fornavn og muligvis fødselsdag, hvilket også kunne være en løgn.
Hvad skal jeg gøre?
Jeg har bedt ham om at stoppe, jeg har truet med at blokere ham, men lige meget hvad, har han tænkt sig at poste det.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16 årige pige
Hvor er det ærgerligt, at du skulle blive fanget af en falsk profil - og hvor godt, at du opdagede det og stoppede det. Nogen gange bliver man fanget ind af andre, selvom man er nok så påpasselig. De voksne som laver profiler på nettet for, at "fange børn og unges interesse" er kanon udspekulerede og tænker kun på deres egne behov - de ved lige hvad de skal skrive for, at få din opmærksomhed og de ved nøjagtigt hvordan de skal presse dig. Det han udsætter dig for er ulovligt! Han må ikke true dig, han må ikke dele dine billeder med andre. Det er ham, der gør alt det forkerte og ulovlige!
Måske er du flov over, at du har sendt nøgenbilleder af dig selv, og har svært ved at tale med nogen om det. Men du skal vide, at det ikke er din skyld, at voksne på nettet lokker og presser børn og unge med falske profiler. Det at sende et nøgenbillede til en man holder af er i sig selv uskyldigt - desværre kan det blive brugt til rundsendning og trusler på nettet.
Jeg tænker, at du skal fortælle det til dine forældre, og så skal I tage din pc med ned til politiet og anmelde ham. Måske har politiet eller sitet allerede hørt om ham, og hvis ikke betyder din anmeldelse en skærpet opmæksomhed på sitet og på ham.
Når du skal tale med dine forældre, vil jeg foreslå, at du er så ærlig som muligt og fortælle, at du blev "fanget". At du ikke ved, hvad du skal gøre og du har brug for deres hjælp. De fleste forældre vil deres børn det bedste og vil kunne forstå, at man kan komme til, at gøre ting man ikke troede. Forhåbentlig vil de blive glade over, at du betror dig til dem og de vil sikkert gerne hjælpe med, at få det stoppet - både så du kan få fred og så det ikke går ud over andre børn og unge.
Det kan være svært sådan lige at sige det til andre. Måske kan det hjælpe dig at skrive det til en af dine forældre eller en anden god voksen. Hvis du skriver et brev eller besked, har du mulighed for at fortælle det du har brug for. Du kan også skrive, at du har brug for deres hjælp og ikke at de skælder dig ud (hvis du frygter for reaktionerne). Nogle forældre bliver forskrækkede og kan reagere uheldigt i en situation, hvor man bare har brug for dem. Måske kan beskeden/brevet fra dig få dine forældre til lige at trække vejret og hjælpe dig med at stoppe manden, der truer dig.
Dine forældre kan også ringe til vores ForældreTelefon 35555557, hvis de har brug for rådgivning - det er gratis og anonymt.
Jeg håber, du har fået mod på at få hjælp til at stoppe manden.
Kærlige hilsner fra
BørneTelefonen