Trusler online

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16 årige pige

Hvor er det ærgerligt, at du skulle blive fanget af en falsk profil - og hvor godt, at du opdagede det og stoppede det. Nogen gange bliver man fanget ind af andre, selvom man er nok så påpasselig. De voksne som laver profiler på nettet for, at "fange børn og unges interesse" er kanon udspekulerede og tænker kun på deres egne behov - de ved lige hvad de skal skrive for, at få din opmærksomhed og de ved nøjagtigt hvordan de skal presse dig. Det han udsætter dig for er ulovligt! Han må ikke true dig, han må ikke dele dine billeder med andre. Det er ham, der gør alt det forkerte og ulovlige!

Måske er du flov over, at du har sendt nøgenbilleder af dig selv, og har svært ved at tale med nogen om det. Men du skal vide, at det ikke er din skyld, at voksne på nettet lokker og presser børn og unge med falske profiler. Det at sende et nøgenbillede til en man holder af er i sig selv uskyldigt - desværre kan det blive brugt til rundsendning og trusler på nettet.

Jeg tænker, at du skal fortælle det til dine forældre, og så skal I tage din pc med ned til politiet og anmelde ham. Måske har politiet eller sitet allerede hørt om ham, og hvis ikke betyder din anmeldelse en skærpet opmæksomhed på sitet og på ham.

Når du skal tale med dine forældre, vil jeg foreslå, at du er så ærlig som muligt og fortælle, at du blev "fanget". At du ikke ved, hvad du skal gøre og du har brug for deres hjælp. De fleste forældre vil deres børn det bedste og vil kunne forstå, at man kan komme til, at gøre ting man ikke troede. Forhåbentlig vil de blive glade over, at du betror dig til dem og de vil sikkert gerne hjælpe med, at få det stoppet - både så du kan få fred og så det ikke går ud over andre børn og unge.

Det kan være svært sådan lige at sige det til andre. Måske kan det hjælpe dig at skrive det til en af dine forældre eller en anden god voksen. Hvis du skriver et brev eller besked, har du mulighed for at fortælle det du har brug for. Du kan også skrive, at du har brug for deres hjælp og ikke at de skælder dig ud (hvis du frygter for reaktionerne). Nogle forældre bliver forskrækkede og kan reagere uheldigt i en situation, hvor man bare har brug for dem. Måske kan beskeden/brevet fra dig få dine forældre til lige at trække vejret og hjælpe dig med at stoppe manden, der truer dig.

Dine forældre kan også ringe til vores ForældreTelefon 35555557, hvis de har brug for rådgivning - det er gratis og anonymt.

Jeg håber, du har fået mod på at få hjælp til at stoppe manden.

Kærlige hilsner fra

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.