Trusler

Hej

jeg er en dreng på 14 år, og jeg har et problem, jeg havde på et tidspunkt en kæreste over nettet, så jeg var hende så utro, og jeg spurgte hende om nudes og alt muligt andet, men Jeg tog aldrig nolge sinde screenshot, og nu begynder hun lige pludselig at hun vil melde mig til politiet og få mig i ungdomsfængsel,

hun truer mig også med at hun vil sende en bande efter mig, jeg ved godt det er rigtig dårlig stil af mig, men jeg er sku lidt bange

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver, for det er ikke rart at gå og være bange helt alene uden at snakke med nogen.

Jeg snakker med rigtig mange unge, som er i tvivl om, hvordan det nu er med nudes. Det er heller ikke så nemt at finde ud af, så jeg kan godt forstå, du bliver i tvivl. Og jeg kan også godt forstå, du bliver bange for, om du har gjort noget forkert.

Det lyder som om, at det her handler om, at din kæreste har sendt nudes til dig, mens I var kærester? Det er helt okay og det er der bestemt ikke noget forkert i. Det ville være forkert, hvis du mod hendes vilje sendte billederne videre til nogle andre eller viste dem til andre.

Hvis du har nogle billeder på din telefon af hende, som hun ikke vil have, du har, så skal du slette dem. I er jo ikke kærester mere og så kan jeg godt forstå, hvis hun ikke kan lide, hvis du stadig har nudes af hende.

Men det lyder som, at hun sendte det på Snapchat. Mon det er rigtig forstået? Du skriver du ikke har taget screenshot, så jeg tænker, det betyder, du slet ikke har nogen nudes af hende på din telefon længere?

Så har du ikke gjort noget forkert, og du skal ikke være bange for hverken politi eller ungdomsfængsel. Det er helt okay det, som dig og din ekskæreste gjorde, da I var kærester.

Jeg kan godt forstå, at du bliver bange for at blive truet med politi og bande. Men hvad mon grunden kan være til hun gør det? Måske fortryder hun, at hun sendte nudes? Eller måske hun er såret over, du var utro? Det er noget helt andet og ikke ulovligt. Men måske det kunne være en ide at få snakket om det i stedet?

Eller måske det er en ide helt at bryde kontakten og blokere hende, hvis hun kun sender trusler, og du ikke kan tale med hende?

Det er ikke okay at true dig på den måde. Jeg tænker, det er en god ide at sige det til en voksen, som du er tryg ved. Mon der er en af dine forældre, du kan snakke med? Eller måske en anden fra din familie eller en vens familie? Eller måske en sød lærer?

Jeg siger det både fordi det ikke er rart at gå og være bange alene, men også fordi du skal have hjælp af en voksen til at stoppe de trusler du modtager.

Måske det kan hjælpe at vise dit brev og mit svar til den voksne? Det kan for nogen være en god måde at få sagt det man gerne vil og forklare sin situation?

Jeg håber, du finder modet til at tale med nogen om din frygt og får stoppet truslerne.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.