Truet og misbrugt men jeg kan ikke gøre noget ved det

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Mange tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for, du har haft mod til at skrive ind til os og bede om hjælp. Det lyder som om, du har oplevet nogle meget ubehagelige ting og skal have hjælp til at komme videre. Jeg vil meget gerne hjælpe dig så godt, jeg kan.

Jeg fornemmer, du er rigtig bange og utryg lige nu. Det forstår jeg godt. Ud fra dit brev kan jeg læse, at du både har været udsat for bedrageri, trusler på livet og trusler om voldtægt – og i virkeligheden har han måske allerede fuldført en voldtægt? Du skriver i hvert fald “men så ville han egentlig bare have sex og selvom jeg sagde jeg ikke ville var han ligeglad”. Hvis det betyder at han havde sex med dig selvom du sagde nej, så er der tale om voldtægt.

Alt sammen meget alvorlige og ulovlige ting, der på ingen måde kan undskyldes eller retfærdiggøres. Det er slet ikke okay, det han har gjort imod dig! Du troede du kunne stole på ham, og derfor lånte du ham penge, men lige nu tænker jeg at pengene i virkeligheden kun er en lille del ift. hvad han ellers har udsat dig for.

Først og fremmest håber jeg, at du kan samle alt det mod du udviser er, til også at fortælle dine forældre om, hvad du har været udsat for? Det lyder som om, du allerede har talt med din veninde om det. Det er jeg rigtig glad for. Jeg tænker bare, at det også vil være rigtig godt for dine forældre at vide, så de kan støtte dig, hvis han fortsætter med at true dig på den måde.

Jeg tænker, det er rigtig vigtigt, at han bliver stoppet, før han udsætter dig eller andre for sådanne ting igen. Derfor tænker jeg også, at det først og fremmest vil være en rigtig god idé at anmelde ham til politiet – og fortælle dem om alle de ting, han har gjort mod dig. Det er bestemt seriøst nok. Og selv hvis han ikke har voldtaget dig, er det stadig nok at melde ham på baggrund af alle de trusler han har udsat dig for.

Det kan være din veninde eller mor eller far kan støtte dig i at gøre det. Du kan få information om voldtægt, og om hvordan, du anmelder udfra små tekster og youtube-videoer her: Anmeld voldtægt. Du kan også kontakte Center for voldtægtsofre, anonymt og gratis. Du kommer ind på deres hjemmeside ved at trygge på det her link: Voldtægt.

Derudover kan du anmelde ham for truslerne og pengeafpresningen ved at ringe til politiets ikke-akutte linje. Nummeret er 114.
De sidder klar til at hjælpe og vejlede dig ift. hvad en anmeldelse kræver. Du kan læse mere her.

Måske kunne det også være rart for dig at tale med en professionel, evt. en psykolog, om de ting, du har været udsat for. Rigtig mange unge piger og drenge, der har været udsat for overgreb og trusler har rigtig gode erfaringer med at få bearbejdet det ved f.eks. at tale med en psykolog. Nogle kommuner tilbyder gratis psykologhjælp. Du kan undersøge dine muligheder ved at gå ind på det her link: Gratis psykologhjælp.

Det er slet ikke meningen, du skal gå rundt og være bange. Og slet ikke finde dig i at blive afpresset og modtage trusler på livet!
Du har ret til at føle dig tryg og have det godt. Du har allerede taget et stort skridt i den rigtige retning ved at skrive ind til os. Nu håber jeg, du har mod på at anmelde din ekskæreste og række ud efter mere hjælp, så du kan føle dig tryg igen.

Husk på, at du også altid er velkommen til at ringe ind til os, hvis du har brug for råd eller bare har lyst til at snakke. Vi sidder klar til at lytte på alt – stort som småt. Ring eller SMS 116 111.

Kærlig Hilsen Børnetelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.