Brev
Trist for tiden
Hej,
for tiden føler jeg mig lidt alene i verden. Det går fint i min familie og der er ikke noget bestemt der går dårligt i skolen for tiden. Jeg har det godt med mine 2 bedste veninder for tiden…
Men det er mere det… Lidt svært at forklare, men jeg er lidt meget en indadvendt person som ikke siger så meget. Jeg føler at jeg svært ved at have øjenkontakt med andre og jeg har lagt mærke til at når min beste veninde ikke er i skole så tør jeg ikke rigtigt at snakke så meget med nogle og bliver hurtigt nervøs.
Jeg er den her lidt stille pige og selvom jeg har har kendt min klasse i lang tid, så kan jeg ikke lide gruppearbejde og når vi skal skifte pladser.
Jeg tænker ret meget over livet for tiden og jeg savner min barndom. Jeg kommer nogle gange til at græde hvis jeg ser en video fra min barndom eller tænker på et minde eller noget der generelt bare minder mig om min barndom. Jeg bliver jo nok aldrig barn igen i mit liv. Så selvom voksen livet er godt nok, så er det lidt skræmmende at tænke på.
Igen, er jeg lidt indadvendt og jeg er bange for at skuffe folk. Det synes jeg faktisk også ofte at jeg gør, men det er nok bla. Netop pga. Min indadvendthed. Der er lidt flere grunde til at jeg er genert… Jeg er blevet kaldt mærkelig flere gange før i mit liv, selv da jeg snakkede meget, jeg har fået et problem med at have øjenkontakt med folk, hvilket er rigtigt ubehageligt og gør at jeg ikke tør snakke.
Oveni det, føler jeg mig på en måde overvåget, jeg føler at jeg ikke kan have mine tanker for mig selv, jeg føler at mine tanker kan læses!
Jeg har haft den mistanke om at mine tanker kan læses i ca. Et halvt år nu. Jeg ved godt at det lyder latterligt og urealistisk. Jeg har bare så mange grunde til at tro det, virkelig!! Jeg kan ikke forklare alle grundende for det ville virkelig blive langt.
Der er bare så meget der tyder på det. Det er bare så stor en tanke at bære på, det gør mig bange for at tænke sammetidig med at jeg føler mig tvunget til at tænke konstant. Jeg ved godt at det lyder lidt forvirrende!
Jeg er også på en måde bange for min fremtid. Om jeg overhovedet får en kæreste. Jeg synes ikke selv at jeg er pæn og mangler nok lidt selvtillid…
Jeg ved heller ikke hvad jeg skal gøre med mit liv, uddannelse og så videre og livet ville blive svært at leve med en tung tanke om at mine tanker kan læses som bla. Er med til dermed at føre til min indadvendthed.
Jeg ved godt at jeg ikke har et konkret problem, men trængte bare lige til at komme ud med nogle af mine bekymrende tanker og det ville være dejligt hvis i kunne forstå det og ville komme med nogle tips…
Tak på forhånd…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev! De tanker, du har om livet, fremtiden og din usikkerhed, er helt normale for unge piger på din alder. Mange voksne kvinder har været de tanker og følelser igennem, som du beskriver. Det er naturligt at føle sig usikker, når noget forandrer sig i omgivelserne. Især hvis man går og føler sig usikker på sig selv. Og det er der altså rigtig mange unge, der gør.
Man kan selvfølgelig ikke helt slippe for at være usikker på sig selv i forskellige situationer, når man bliver voksen, men følelsen af usikkerhed vil komme til at fylde meget mindre med tiden. Det lover jeg dig. Du skal derfor ikke er være bange for, om du får en kæreste. Det kan du tro, at du gør.
Og du bliver også med tiden bedre til at takle din usikkerhed, så du ved, hvad du skal gøre, når du føler sig usikker.
Når man har det sådan som dig, så kan man godt få følelsen af at være ganske lille og gennemsigtig. Så kan få den tanke, at andre kan se, hvad man tænker og føler. Og det kan gøre én bange og endnu mere usikker. Det er helt normalt og lyder på ingen måde latterligt.
Ofte vil man helst holde sin usikkerhed for sig selv, så andre ikke kan se, at man er sårbar, men det er ikke altid nemt at skjule sine følelser, fordi de ofte kan ses i ens kropssprog. Bl.a. hvis man kigger ned og har svært ved at holde øjenkontakt. Når andre kan se disse ting, så kan det føles som om, at de kan læse ens tanker. Men måske er det bare fordi, de kender følelsen fra dem selv og derved nemt kan genkende den hos dig. Husk på, at selv dem, du oplever som selvsikre, har masser af tidspunkter, hvor de føler sig generte og usikre. Det gør alle mennesker.
Når man har det som dig, så er det en rigtig god idé at tale med nogen om det, så det ikke kommer til at fylde alt for meget.
Hvis du går og har en følelse af, at andre kan læse dine tanker, så kan jeg forestille mig, at det må være rigtig svært at slappe af. Og hvis man ikke kan slappe af, kan det blive svært at få styr på både tanker og følelser. På den måde kan man komme til at hidse en stemning op hos sig selv, der kan blive svær at styre.
Jeg vil foreslå dig, at du taler med dine forældre om det, og med dine to gode veninder. De kender dig, og vil måske kunne støtte dig, når du får det skidt.
Der er intet galt i at føle sig usikker. Og de fleste mennesker vil rigtig gerne hjælpe, når nogen har det skidt. Og det lyder til, at du har et godt bagland, så mon ikke du kan hente hjælp der?
Det vil også hjælpe på din indadvendthed at få sat ord på det. Og det er noget, man skal øve sig på. Det er ikke altid lige nemt. Men med tiden kan man sagtens blive god til det.
Du kan også kontakte BørneTelefonen. Vi vil altid gerne lytte og snakke med dig. Det er gratis at ringe/skrive, og du er helt anonym.
En sidste ting, du også kunne gøre, er at skrive. Nogle gange, når man har en masse forvirrede tanker og følelser, så bliver det hele så rodet i hovedet. Men hvis man skriver noget af det ned, så kan man nemmere se det hele ude fra, og så bliver det ofte meget nemmere at holde styr på det hele. Det bliver nemmere at slappe af.
Mange kærlige hilsener
BørneTelefonen