Brev
Transkønnet
Hej jeg er en pige på 13 år og føler mig som en dreng.
Der ingen i min familie eller mine venner der ved det.
Jeg vil lige stile nogle spørgsmål.
Hvordan tror du andre ville reagere på at de fandt ud af jeg følte mig som en dreng? (altså nogle fremmede folk. Både på den gode måde og dårlig måde.)
Kan man som 13 årig få en kønsoperation, og hvis nej hvad så?
Hvordan springer jeg ud? Hvad gør andre transkønnet når de springer ud?
Hvordan kan jeg gøre så nogle mennesker ikke ser det som en sygdom?
Kan nogle hjælpe mig med at gøre så jeg føler mig som en pige igen?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig på 13 år
Du er ikke den eneste, der føler dig som et andet køn end det du er født som. Der er intet unormalt i, at du føler det på den måde..
Der er meget i tiden med, at køn er noget vi selv har skabt. Altså fx det her med at piger bedre kan lide lyserød end drenge. Eller at drenge bedre kan lide biler end piger. Det er ikke noget drenge og piger er født til. Men noget vi selv har skabt eller fundet på. Og fordi det har varet så længe er det blevet det normale, at det er sådan. Der er rigtig mange som gerne vil bryde med de tanker, vi har om drenge og piger. Så det bliver nemmere at kunne gøre mange flere ting uden det gøres til noget unormalt.
Jeg ved godt det ikke er helt det samme du står i. Men jeg tænker, at det også kan hjælpe dig at tænke; det er okay at føle sig som et andet køn end det du er født som.
Det er svært at sige, hvordan andre vil reagere på at du føler dig som en dreng. Nogen vil sikkert synes det er underligt. Andre skal måske bruge lidt tid på at forstå det. Men der er sikkert også nogen som vil synes, det er helt fint. Måske vil du endda møde nogen som har det ligesom dig.
Måske du kunne starte med at tale med en du har tillid til. Fx din mor eller far eller en god ven. For jeg synes det er en god ide at tale med nogen om, hvordan du har det. Jeg forstår godt du kan frygte folks reaktioner. Men jeg tror, du bliver gladere af at kunne være den du virkelig føler dig som. Via din fortælling vil folk forstå, at det ikke er en sygdom at føle sig som et andet køn.
Det er meget forskelligt hvordan man vælger at springe ud. Mange fortæller det til en, de er trygge ved og herefter til andre, der kan lytte og forstå. Der er også andre måder. Du skal vælge den, der passer bedst til dig, når du føler dig klar til det og er ok tryg ved det.
I Danmark kan man ikke få en kønsskifteoperation, når man er 13. For at få kønsskifte skal du tale med din læge, som kan henvise dig videre til sexologisk klinik. Her er der samtaler, observationer og vurderinger gennem 2 år. Man kan godt komme i et forløb fra man er 12 -17 år, og her er der også mulighed for at få stop hormoner, som stopper den hormonelle udvikling. Men det er lægernes vurdering, der afgør mulighederne.
Der er flere former for kønsskifte. Der er det hormonelle kønsskifte, det juridiske og det kirurgiske, hvor æggestokke og livmoder fjernes ved indgreb - og der er det juridiske kønsskifte, hvor man skifter de sidste numre i sit cpr. nr til det køn, man føler sig som. Du kan læse mere her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/koensskifte.aspx
Jeg ved ikke om du kender denne hjemmeside http://lgbt.dk/radgivning/. Det er en hjemmeside og rådgivning for blandt andet lesbiske, bøsser, biseksuel eller transperson . Måske kan du bruge noget af det står derinde. Du kan også få gratis rådgivning. Jeg tror, det vil være en stor hjælp for dig at læse på den hjemmeside. Det er en stor hjælp at kende andre og deres oplevelser.
Du er også velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen og tale med en voksen. Måske det kan hjælpe til at sige det højt til en et andet menneske først.
Det kan blive svært, hvis man bliver ved at undertrykke sine følelser. Så jeg håber, du vil bruge tid på at tænke gode positive tanker om de følelser du går med. Fx tænke at du er et dejligt menneske og du har ret til at være her med den du er - uanset hvad andre tænker eller udtrykker.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.