Brev
Gymnasiet
Hej BørneTelefonen
Jeg skal starte på gymnasiet(stx) næste år og jeg er rigtig bange for det. Jeg klarer mig fint i folkeskolen, men alle siger der kommer et kæmpe pres og mange opgaver, som jeg er bange for. Samtidig vil jeg hellere ikke bruge alt min tid på lektier så jeg ikke kan se min kæreste i weekenden, men jeg er bange for det kommer til at ske.
Jeg lider også af social angst som gør jeg kan få ubehagelige tanker omkring skolestart som f.eks. ingen kan lide dig, eller du får aldring venner.
Det fylder rigtigt meget i min hverdag
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige,
Hvor er det bare godt, du har kontaktet os. Det lyder ikke spor sjovt at gå og have det sådan. At føle sig bange, utryg eller angst er en naturlig reaktion, når der er fare på færde. Følelserne sætter kroppen i det nødvendige alarmberedskab, for at håndtere den potentielle farlige og/eller ubehagelige situation.
Gymnasiet er ikke det samme som folkeskolen, og det ved dine kommende lærere også godt. Det er vigtigt at huske på, at du starter for at lære og ikke for at vide alt i forvejen – ellers var det jo ikke nødvendigt at gå i skole. Selvom du skriver, at du er bange for at starte i gymnasiet, så har du taget en beslutning om, at det er det, du skal. Det viser en stor styrke, at du trodser din angst og faktisk skriver dig op til gymnasiet.
Samspillet mellem det faglige og det sociale liv er en balancegang, som alle nye skal finde sig tilrette i. I nogle perioder kan det være, at skolen fylder mere end sociale. Og i andre perioder kan det være det sociale, der fylder mere end det faglige. Hverken du eller jeg kan vide, hvordan det kommer til at forløbe. Men jeg ved, at mange i din situation ender med at få det bedre, selvom det kan være grænseoverskridende at se sin frygt i øjnene.
Det kan være overvældende at starte et nyt sted. Det får mig til at tænke på, om du mon kender nogen, der skal starte på samme gymnasie som dig? Det kan være svært at rumme disse følelser alene. Måske din kæreste kan støtte dig, når dine tanker tager overhånd?
Du skriver, at du lider af social angst. Kan du huske hvornår, du startede med at have det sådan her? Hvad plejer du at gøre, når du mærker følelsen? Prøv at skriv ned, hvornår det er værst, og hvad du gør for at berolige dig selv igen. Måske det kan hjælpe dig at læse om andre, der har eller har haft samme tanker omkring skolestart som dig. Du kan læse andre børn og unges breve om at være bange her.
Det er vigtigt for mig at sige, at du bestemt ikke er alene om at have disse tanker og følelser. Det er helt naturligt, at man gør sig tanker om, hvordan noget kommer til at være. Det kan være en god øvelse at minde sig selv om, at alle er i samme båd som dig. Gymnasiet kommer til at være nyt for alle, der starter. Faktisk kan det være rart at sætte ord på overfor dem, du starter med, at du har været lidt bange for skolepres og det sociale liv.
Jeg forestiller mig, at de katastrofetanker om, at ingen kan lide dig, eller du aldrig får venner, der fylder for dig, kan blive mindre farlige, hvis du italesætter dem. Og at du måske i sidste ende finder ud af, at dine angstfyldte tanker blot er tanker og ikke nødvendigvis afspejler virkeligheden. Hvad tænker du om det?
Jeg tror, du har evnerne og styrken til at sætte ord på det. Selv overfor nye. Du har allerede vist, hvor god du er til at sætte ord på det overfor mig. Det er en kæmpe styrke, du kan bruge, hvis du vælger at italesætte din frygt overfor dine nye klassekammerater. Så du forhåbentligt kan starte i gymnasiet uden at blive overtaget af tankerne om, at ingen kan lide dig, eller ikke kan klare det faglige.
Jeg ønsker dig alt held og lykke med dit nye gymnasieliv.
De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen.