Brev
Tomhed
Jeg skriver da jeg er temmelig forvirret, forvirret over livet og bange for hvad det skal fører til.
Jeg har i en længere periode (10 måneder til et år) gået med følelsen af, at jeg ikke længere føler at jeg ”lever”. Jeg går i et gymnasium (3.G), har venner, en kærlig familie og en rigtig sød og dejlig kæreste. Dog har jeg alligevel ikke noget at glæde mig over.
Det hele begyndte med, at jeg pludselig følte at jeg levede et liv som en slags robot. Jeg har svært ved at falde til ro om aftenen, går sent i seng og når jeg endelig beslutter mig for at sove, ligger jeg gerne helt op til 1-2 timer før jeg falder i søvn.
Jeg vågner, tager alting på ”rutinen” og lever nærmest et dynamisk liv, hvor alt, hverdag er det samme. Jeg føler ingen kærlighed, glæde eller sorg. Jeg prøver dagligt at opsøge disse følelser via min kæreste, film, internettet osv. uden held. Jeg er tom, alene og bange. Jeg har mistet lysten til at leve og føler, at fremtiden er bedst foruden mig.
Jeg ved ærligt ikke hvordan dette er sket, da jeg for 2 år tilbage var en glad og sund dreng. Hverken mine venner, familie eller kæreste ved hvordan jeg føler, og jeg har ingen planer om at fortælle dem det, da jeg på ingen måder ved hvordan, at jeg skal håndetere dette problem med dem.
Kh. en fortvivlet ung mand.
Dreng, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 19 årige dreng
Når jeg læser dit brev kommer jeg til at tænke på, hvad der mon skete for 10 måneder siden?   Var der noget i dit liv der forandrede sig markant eller havde du en dårlig oplevelse du har haft svært ved at ryste af dig?
Ud fra det du skriver i dit brev kommer jeg til at tænke på om du føler dig stresset?
Stress kan optræde i mange former og kan blive udløst af både dårlige oplevelser eller et usynligt pres, der kan være svært at definere. Jeg tænker i hvert fald, at din manglende evne til at falde i søvn er et tegn på en indre uro.
Du lyder fornuftig og betænksom og lige nu sker der en masse ting. Lige om lidt er du færdig med gymnasiet og skal til at finde ud af hvad du gerne vil når du bliver "voksen". Det kan godt være et stort pres og påvirker dig måske mere end du er bevidst omkring. Det kan være du føler du skal leve op til hel masse og det i sig selv kan tage lysten ud af hverdagen.
Jeg kan godt forstå du ikke nødvendigvis har lyst til at tale med familie eller din kæreste om hvordan du har det. Jeg tænker alligevel, at det kunne være godt at tale med nogen, der har erfaringer med den manglende livslyst du har oplevet den seneste tid.
Jeg vil anbefale du tager en snak med din læge. Du er jo 19 år, så ingen behøver at vide, du har denne samtale. Lægen vil kunne lytte og give dig nogle råd til hvordan man genfinder livsglæden. Du er ikke alene om, at føle de følelser du gør og det kan være en stor hjælp at sige tingene højt.
Måske du kan starte med at lave en liste for dig selv over hvad der gør dig glad eller hvad der gjorde dig glad. Måske kan du ved at skrive det ned se hvad der før i tiden gjorde dig glad og måske mærke hvorfor eller hvornår det har ændret sig.
Jeg tænker, at du har taget første skridt ved at skrive dette brev. Du fortjener at være glad og jeg tænker, at du heldigvis ved hvordan det kan være gerne at ville livet. Det lyder også som om at du har både familie, kæreste og venner der gerne vil støtte dig - hvis du giver dem lov!
Jeg håber du kan bruge mine tanker og råd til at skabe lidt mere klarhed. Du er også altid velkommen til at ringe anonymt til BørneTelefonen og få en snak.
Kærlig hilsen BørneTelefonen