Brev

Tomhed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 19 årige dreng

Når jeg læser dit brev kommer jeg til at tænke på, hvad der mon skete for 10 måneder siden?   Var der noget i dit liv der forandrede sig markant eller havde du en dårlig oplevelse du har haft svært ved at ryste af dig?

Ud fra det du skriver i dit brev kommer jeg til at tænke på om du føler dig stresset? 

Stress kan optræde i mange former og kan blive udløst af både dårlige oplevelser eller et usynligt pres, der kan være svært at definere. Jeg tænker i hvert fald, at din manglende evne til at falde i søvn er et tegn på en indre uro.

Du lyder fornuftig og betænksom og lige nu sker der en masse ting. Lige om lidt er du færdig med gymnasiet og skal til at finde ud af hvad du gerne vil når du bliver "voksen". Det kan godt være et stort pres og påvirker dig måske mere end du er bevidst omkring. Det kan være du føler du skal leve op til hel masse og det i sig selv kan tage lysten ud af hverdagen.

Jeg kan godt forstå du ikke nødvendigvis har lyst til at tale med familie eller din kæreste om hvordan du har det. Jeg tænker alligevel, at det kunne være godt at tale med nogen, der har erfaringer med den manglende livslyst du har oplevet den seneste tid.

Jeg vil anbefale du tager en snak med din læge. Du er jo 19 år, så ingen behøver at vide, du har denne samtale. Lægen vil kunne lytte og give dig nogle råd til hvordan man genfinder livsglæden. Du er ikke alene om, at føle de følelser du gør og det kan være en stor hjælp at sige tingene højt. 

Måske du kan starte med at lave en liste for dig selv over hvad der gør dig glad eller hvad der gjorde dig glad. Måske kan du ved at skrive det ned se hvad der før i tiden gjorde dig glad og måske mærke hvorfor eller hvornår det har ændret sig.

Jeg tænker, at du har taget første skridt ved at skrive dette brev. Du fortjener at være glad og jeg tænker, at du heldigvis ved hvordan det kan være gerne at ville livet. Det lyder også som om at du har både familie, kæreste og venner der gerne vil støtte dig - hvis du giver dem lov!

Jeg håber du kan bruge mine tanker og råd til at skabe lidt mere klarhed. Du er også altid velkommen til at ringe anonymt til BørneTelefonen og få en snak.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat