Brev
Tør næsten ingenting!
Hej,
jeg er en pige på 15 år, jeg har får 3 år siden mistet min bedste veninde i en ulykke,
efter de tre år har jeg blevet påvirket af det på en måde, jeg tør næsten ingenting mere..
Jeg har svært ved at gå over et lyskryds fx, eller at sidde foran i bilen, cykle på store og små veje, den her lyder måske lidt overtroisk, men at min bus den vælter om morgenen når jeg skal til skole, at jeg ikke kan undvære mine forældre fordi jeg er bange for, at miste dem ogs’.
Jeg er bange for at miste alle omkring mig, da jeg er en som ikke tør mange ting. Men jeg har ogs’ et stort græde/tudeproblem, for det nærmest hver dag jeg græder i flere timer, nogle gange uden nogle grund.
Mine forældre mener at det fordi der er noget der skal ud, men jeg kan bare ikke se hvad..? Jeg har prøvet at snakke med mine venner, veninder, forældre, skolelærer, psykologer, og de siger at det kan være noget som fylder en del, ved bare slet ikke hvad det kan være..
Måske kan det være jeg er bange for at miste min kæreste eller noget, men ved det ikke helt..
Håber i vil hjælpe!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev! Det er en meget traumatisk oplevelse at miste nogen, man holder af, og den smerte og tomhed, man føler efter et tab, kan vare ved i meget lang tid.
Det er vigtigt, at man får hjælp til at takle sådan en krise, for det kan være meget svært at klare sig igennem uden.
Det lyder som om, at du har talt med alle de relevante personer om det, og det er rigtig godt. Men det lyder ikke som om, du er færdig med at tale om det.
Måske kunne det være en ide at tale med dine forældre om, at din sorg og tristhed spænder ben for dig i mange henseender i din hverdag. Og hvis du ikke får hjælp fra en psykolog lige nu, kunne det også være, at det var noget, du skulle overveje.
Hvis man går og føler tristhed og angst hver dag, så er det et tydeligt tegn på, at man ikke trives. Det skal du uden tvivl have hjælp til at få styr på, så du kan få det godt igen.
Samtidig med den oplevelse du har haft, og som præger dig i din hverdag, så skal du også medtænke, at du er 15 år. Det er en særdeles sårbar alder.
Hormonerne hvirvler rundt i kroppen på dig, og det kan være rigtig svært at holde styr på alle de følelser, man har i din alder. Og når man har været berørt af en ulykke, som har væltet én af pinden, kan det være virkelig svært at genfinde balancen.
Det vigtigste er, at du sætter ord på dine tanker og følelser, og det lyder det til, at du er ret god til. På den måde gør du alt det rigtige. Og det skal du endelig blive ved med.
Jeg har indsat lidt om sorg nedenfor, som måske kan hjælpe dig, og så vil jeg også anbefale dig at tage kontakt til BørneTelefonen, hvis du føler dig overmandet af følelser, du ikke kan få kontrol over. Du kan både ringe, sms'e og chatte. Du er anonym, og det er helt gratis. Vi vil meget gerne snakke med dig og støtte dig, når du har brug for det. Du skal i hvert fald ikke sidde alene med de følelser, du beskriver.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen