Brev

Tør næsten ingenting!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev! Det er en meget traumatisk oplevelse at miste nogen, man holder af, og den smerte og tomhed, man føler efter et tab, kan vare ved i meget lang tid.
Det er vigtigt, at man får hjælp til at takle sådan en krise, for det kan være meget svært at klare sig igennem uden.
Det lyder som om, at du har talt med alle de relevante personer om det, og det er rigtig godt. Men det lyder ikke som om, du er færdig med at tale om det.

Måske kunne det være en ide at tale med dine forældre om, at din sorg og tristhed spænder ben for dig i mange henseender i din hverdag. Og hvis du ikke får hjælp fra en psykolog lige nu, kunne det også være, at det var noget, du skulle overveje.
Hvis man går og føler tristhed og angst hver dag, så er det et tydeligt tegn på, at man ikke trives. Det skal du uden tvivl have hjælp til at få styr på, så du kan få det godt igen.

Samtidig med den oplevelse du har haft, og som præger dig i din hverdag, så skal du også medtænke, at du er 15 år. Det er en særdeles sårbar alder.
Hormonerne hvirvler rundt i kroppen på dig, og det kan være rigtig svært at holde styr på alle de følelser, man har i din alder. Og når man har været berørt af en ulykke, som har væltet én af pinden, kan det være virkelig svært at genfinde balancen.
Det vigtigste er, at du sætter ord på dine tanker og følelser, og det lyder det til, at du er ret god til. På den måde gør du alt det rigtige. Og det skal du endelig blive ved med.

Jeg har indsat lidt om sorg nedenfor, som måske kan hjælpe dig, og så vil jeg også anbefale dig at tage kontakt til BørneTelefonen, hvis du føler dig overmandet af følelser, du ikke kan få kontrol over. Du kan både ringe, sms'e og chatte. Du er anonym, og det er helt gratis. Vi vil meget gerne snakke med dig og støtte dig, når du har brug for det. Du skal i hvert fald ikke sidde alene med de følelser, du beskriver.

Kærlig Hilsen
BørneTelefonen

 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat