Brev
Tinnitus og stres
Kære brevkasse
Jeg er en pige på 14 år.
Jeg har i en længere periode kunne høre høje lyde i mit venstre øre, og jeg kan ikke lade være med at konkludere, at jeg måske har fået tinnitus.
Det gør mig meget nervøs, da det ikke lader til at gå væk. De seneste to uger, har lydene været ekstra tydelige, og nu er mit højre øre også begyndt at pive.
Det varierer lidt, hvor tydelige lydene er, men når der ikke er så meget larm, så kan jeg for det meste høre dem, i sær når jeg skal sove. Jeg har søgt lidt om det på internettet, og det gør mig ekstra nervøs, når der står, at tinnitus ikke kan behandles. Der stod bl.a. også, at tinnitus ofte kommer på bagrund af stres.
Igen blev jeg nervøs, for personligt stresser jeg utrolig meget og bekymrer mig meget om mange ting, især i forhold til skolen og karakterer. Det er måske også derfor, mine forældre ikke tænker videre over det, når jeg fortæller det til dem, fordi jeg altid bekymrer mig om så meget.
Jeg prøver virkelig at lade være med at tænke på det, og jeg overreagerer sikkert også, men det er simpelthen umuligt at ignorere det.
Jeg håber bare, at det på et tidspunkt går væk eller at jeg bare bilder mig sev ind, at der er noget. Jeg kan simpel hen ikke acceptere at have tinnitus resten af livet.
Jeg ved godt, at dette problem slet ikke er lige så stort som mange andres, og at det måske ikke er alvorligt nok til at skrive herinde om det.
Kærlig hilsen mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Det lyder bestemt ikke rart hverken at høre høje lyde eller gå og være bekymret for, om man kunne have tinnitus. Øresusen eller høje lyde for ørene kan skyldes mange forskellige ting. Som du selv skriver kan det fx være udløst af stress. Derudover kan det skyldes, at man har mellemørebetændelse, eller at man bare har meget ørevoks. Og så kan det skyldes, at man har været udsat for meget støj. Mon du har været til koncert for nylig?
Du har også ret i, at hvis man fokuserer meget på det, så kan det føles værre. Jeg tror dog, at de høje lyde for dine ører forsvinder efter en kortere periode. Det er sjældent, at børn i din alder får varigt tinnitus. Og hvis det skyldes nogle af de nævnte ting, så kan det jo behandles af lægen.
Måske ville det være en god idé at tale med dine forældre om det igen. Jeg er sikker på, at de gerne vil vide, at du faktisk går og er rigtig bekymret. Så kan I også sammen finde ud af, om I synes det er noget, som lægen måske skal kigge på. Du kan også vise dem dit brev her og mit svar.
Du skriver, at du stresser en del og bekymrer dig over ting. Især angående skole og karakterer. Måske ville det være en ide at kigge lidt på din hverdag. Er der nogle ting, der ville kunne ændres, sådan at du bliver mindre stresset? Kunne det også være noget, du kunne tale med dine forældre om? De kender jo dig og din hverdag, så måske har de nogle gode råd! Hvis du har mange ting du skal nå i din fritid, kunne det måske være en idé at 'rydde lidt op' i programmet. Og hvis lydene for ørerne skyldes stress, kan det måske få dem til at forsvinde, hvis du bliver mindre stresset.
Jeg synes, det er rigtig fint at du har skrevet til BørneTelefonen. Du skal vide, at der er ingen problemer, der er for små eller store til os!
De bedste hilsner,
BørneTelefonen