Brev
Tilgivelse
Kære brevkassen,
Jeg har gjort noget forfærdeligt.
Det var omkring 4 år siden, så det er er ret lang tid siden nu. Jeg har aldrig tænkt over det, før nu.
De seneste 3 måneder, hver dag, har det været det eneste jeg kunne tænke på. Hvert minut.
Jeg føler mig så forfærdelig, og ond, men jeg er ikke en ond person. Jeg føler mig så alene, med det her problem. Jeg har virkelig brug for at snakke med nogen om det, ellers springer mit hoved snart i luften.Jeg kan ikke holde ud at være her.
Jeg er så bange for, at sige det til mine forældre. Jeg har et rigtig godt forhold til mine forældre, og det vil jeg ikke ødelægge. Jeg er bange for, at de aldrig vil se på mig som den samme person igen.
Dengang jeg gjorde det vidste jeg ikke, at sådan noget gjorde man ikke.
Jeg elsker mine forældre så højt, og jeg vil ikke miste dem.
Jeg er bange for, at de vil sende mig væk, eller sådan noget. Men jeg har bare virkelig brug for at få det fortalt.
Jeg har virkelig brug for hjælp, og jeg vil virkelig gerne blive glad igen.
Hilsen pigen
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er aldrig rart at gå rundt med en følelse af, at have gjort noget forfærdeligt eller føle sig alene med et problem. Og det er uanset hvad man har gjort. Når man har det sådan, tror jeg, at det er vigtigt at dele det med nogen.
Du skriver at du ikke har tænkt på denne her ting i 4 år. Men du begyndte at tænke på det for 3 måneder siden - hver dag og hvert minut. Jeg tænker, at når man tænker så meget på én bestemt ting, så vokser den sig større og større, ligesom en ballon. Man kan måske mærke det i maven, have svært ved at spise eller sove. Pludselig fylder den alt. Hvis man får fortalt det, så kan det næsten føles som at slippe ballonen ud og op i luften. Jeg ved ikke hvad du har gjort, og jeg ved ikke hvad der vil ske, men jeg ved, at det ikke bliver bedre af at gå alene med det. Det kan jeg læse, at du heller ikke har lyst til.
Jeg tror bestemt ikke, at du vil miste dine forældre, eller at du vil blive sendt væk. Det kan jeg ikke forestille mig. Alle oplever, at de gør noget, de fortryder. Men bare fordi man begår af fejl, betyder det ikke, at man er en anden person, eller at folk stopper med at elske en.
Du skriver, at du har brug for at få det fortalt, at få hjælp og at du gerne vil blive glad igen. Det er jeg bare så enig i.
Det gør mig glad at høre, at du har et godt forhold til dine forældre. Måske kan du prøve, at huske på de gange, hvor I har talt godt sammen. Eller de gange, hvor de har været der for dig. Eller de gange, hvor de bare var rigtig dejlige, på den der gode mor og far agtige måde. Prøv at have billeder af dette inde i hovedet og forestil dig så, at du fortæller dine forældre, hvad du har gjort. Forestil dig at I sammen finder ud af det, og at du får sluppet ballonen ud af maven og op i luften.
Du lyder meget bekymret i dit brev og det lader til, at det her fylder alt. Sådan skal det ikke være. Derfor vil det være godt for dig, at tale med nogen om hvordan du har det. Så det håber jeg, at du gør.
Hvis det er svært at tale med dine forældre lige nu, kan du også ringe ind til os i Børnetelefonen på 116111. Man kan ringe anonymt og tale med en voksen rådgiver. Fordi det er anonymt, så er det faktisk helt hemmeligt. På den måde, kan du fortælle "din hemmelighed" til en voksen der først, hvis du vil prøve, hvordan det er.
Venlige hilsner Børnetelefonen.