Brev
The Blue Whale
Hej.
Jeg er en pige på 15 år, som har mange psykiske problemer.
Jeg hørte om det russiske spil, The Blue Whale. Som handler om en masse faser, du skal gøre dag for dag. Tilsidst ender du med at begå selvmord.
Du skriver inde på en hjemmeside, vk.com og finder en som vil hjælpe dig. Du skal ligeså stille fortælle dem grundene, ting om dig selv og et link til din facebook. Jeg skrev med vedkommende i ca i én time, selvfølgelig på engelsk. Jeg har været mere inde og læse om den, og her er en lille samtale fra en anden:
“I want to play the game.”
“Are you sure? There is no way back,” responded a so-called curator of the Blue Whale game.
“Yes. What does that mean — no way back?”
“You can’t leave the game once you begin.”
“I’m ready.” Then the curator explained the rules.
“You carry out each task diligently, and no one must know about it. When you finish a task, you send me a photo. And at the end of the game, you die. Are you ready?”
“And if I want to get out?”
“I have all your information. They will come after you.”
Selvom mit ønske er at dø, er jeg stadig bekymret.
For hvem er det? Er det bare noget de siger, for at gøre en bange, eller er det sådan seriøst?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Tak for dit brev.
Lad os begynde med `Blue Whale´. Jeg har researchet lidt på det. Det er ikke et spil, men nok nærmere en blanding af en internet-trend og en løgnehistorie.
Fænomenet stammer muligvis fra en ung russisk pige som tog sit eget liv, og kort forinden postede et billede på et socialt medie af en hval. Herefter begyndte nogle russiske unge at dyrke hende (og hval-symbolet). Nogle russiske aviser har så lavet en historie om, at der sidder nogle ondsindede game-masters og fjernstyrer folk til selvmord.
Så hvad angår den samtale, du har skrevet af i dit brev, så tror jeg bestemt ikke, at dette spil eller truslen er reel. Med mindre man får sin konto på Facebook eller sin computer professionelt hacket, så er der ikke nogen, der pludselig ved alt om én.
Sandheden er nok den, at unge mennesker med ondt i sjælen søger sammen i grupper på internettet og prøver at finde identitet og fællesskab omkring, at de har det svært.
Hvis man har psykiske problemer, som du skriver, at du har, så kan det ende med, at man fantaserer om døden. Du fortæller ikke, hvorfor du har problemer, så jeg ved ikke præcis, hvad der har sat selvmordstankerne i gang for dig. Der kan være flere grunde til det: Man kan ønske, at det svære og smertefulde i ens liv holder op - bare forsvinder med et snuptag. Man kan også begynde at tænke på døden, fordi man mangler kærlighed/støtte, hvis fx ens nærmeste (familie eller kammerater) behandler én dårligt, eller bare er helt ligeglade med én. Så får man langsomt ødelagt sit selvværd og glæden ved livet. Og  så kan døden liste sig ind i ens tanker. Mon du genkender noget her?
Det lyder måske skørt, men det glæder mig, at du bliver bekymret over den uhyggelige trussel i samtalen fra `Blue Whale´. For det tyder på, at du har masser af sund fornuft, og at du ikke 100 % vil væk herfra. Det glæder mig også, at du skriver til os på BørneTelefonen, for måske har du ikke opgivet at bede om hjælp til at få det bedre?
Vi her på BørneTelefonen vil og kan hjælpe dig. Det er vigtigt, at du ved det. Tror du, at du kunne give det en chance? Prøv at kontakte os igen - ring meget gerne til os på 116111 og fortæl mere om,  hvad dine problemer er. Jeg tror, at vi kunne få en rigtig god snak om, hvordan du har det.
Jeg vil også råde dig til, at kontakte en sød voksen i dit netværk. Det behøver ikke være en tæt på. Men en, du tænker vil kunne lytte til dig. Det kunne måske være en af dine lærere? Eller en venindes mor? Eller bibliotikaren på dit lokale bibliotek? At åbne op for et andet menneske og udtrykke, hvordan man har det, kan være en stor lettelse. Det håber jeg derfor, du vil gøre.
Jeg tænker også, at du kunne have gavn af at tale med skolens psykolog eller sundhedsplejersken. Du kan spørge på skolens kontor, hvordan du kan komme i kontakt med dem.
Det væsentlige er, at du ikke går tavs omkring og har det så dårligt som nu, men at du får vendt dine selvmordstanker med nogen – så snart som muligt. Og så vil jeg råde dig til ikke at spille spillet. Uanset hvem der står bag, så er det en voldsom og manipulerende tone, du beskriver. Og har man det skidt, kan det være svært ikke at blive påvirket til at gøre noget, man måske fortryder. Jeg håber derfor, at du vil holde fast i den sunde skeptis, som jeg fornemmer i dit brev.
Mange kærlige tanker fra BørneTelefonen