Brev
Testikel kræft?
Hej
jeg er en dreng på 13 3/4 år.
Jeg tror jeg har testikel kræft eller ihvertfald nogle af symptomerne. Jeg har været inde og Google det og synes jeg kan genkende nogle enkelt af symptomerne (blokerede årer) men er ikke sikker.
Der er stor forskel på årerne i den venstre og den højre testikel, føler jeg da ihvertfald, Ca. Dobbelt så tyk i den venstres end i den højres. Men kan ikke rigtigt genkende de andre symptomer.
Jeg ved ikke om der over den seneste tid er sket en stor forskel på årerne (Ca. 2 måneders tid). Det skal dog siges at jeg har diabetes/sukkersyge.
Jeg har tænkt lidt på om jeg skulle fortælle mine forældre noget om det men tør ikke rigtigt.
Men da jeg har læst på en del forums om nogle der har ventet flere år med at gå til lægen medmed, det hvor det simpelthen er gået galt, og har derfor besluttet mig for at spørge jer om det for at få noget vejledning. Og om jeg skal sige det til mine forældre og eller gå til lægen med det.
Mvh den forvirrede dreng.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng,
Det er en rigtig god ting at være opmærksom på sin krop, så man opdager, hvis der er noget galt. Jeg kan forestille mig, at du på Google har læst mange forskellige historier om, hvad forskel på årerne ved testiklerne kan betyde, hvoraf nogle har været alvorlige, da de har drejet sig om testikelkræft – det må have gjort dig både forvirret og bange? Du har ét symptom, men ikke alle de andre, og det kan også skyldes andre mere fredelige ting.
Testikelkræft er heldigvis meget sjældent, og det mest sandsynlige er, at det ikke er det, du har. Det håber jeg kan berolige dig lidt, men giver dig nok ikke 100% ”ro i sjælen”. Det kan du nok først få, når du har været oppe hos lægen. Jeg kender rigtig mange drenge, der har været hos lægen pga. forandringer ved deres testikler, så det er noget, lægen er meget vant til at undersøge. Selvom det måske føles pinligt at fortælle det til dine forældre, så kender jeg ikke nogen, hvor deres forældre ikke var glade for, at de sagde det. Jeg synes derfor, du skal fortælle det til dine forældre, så I kan bestille tid hos lægen. Måske vil lægen bestille en skanning, som er en undersøgelse, der ikke gør ondt. Den vil hjælpe med at afklare, hvorfor dine årer er forskellige, så du ikke skal gå og bekymre dig om, hvad det nu kan være, du har.
Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen og håber, du vil kontakte os igen, hvis du har brug for det.
Kærlige hilsner,
BørneTelefonen