Brev
Terror
Hej
imorgen skal jeg til et fodbold cup for mange forskellige lande hvor jeg skal gå indmarch
er bange for om der kører en lastbil ind eller en bombe i midten af det hele når der er koncert
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Der er ikke noget at sige til, at du tænker den tanke om terror. For der skrives rigtig meget om terror i aviserne, på nettet, og der tales om det i Nyhederne, i TV osv.. Både børn, unge og voksne i dit liv taler sikkert også en del om det? Nogle gange hører man måske en lille bid af, hvad der bliver talt om og så kan bekymringerne vokse sig større og større.
Man kan aldrig vide, hvad tossede mennesker kan finde på. Men sandsynligheden for at der sker noget, er heldigvis meget ​lille. Både politiet og arrangørerne til arrangementer som fodboldcup, er meget, meget opmærksomme på at sikkerheden skal være i orden, når mange mennesker mødes til koncerter, stævner og andre arrangementer. Der er derfor rigtig mange mennesker i landet, der hele tiden arbejder på, at der ikke sker noget.
Det er vigtigt, at du taler med fx dine forældre eller andre voksne om dine tanker, så du ikke går med det selv. Man kan så let komme til at gøre sig selv endnu mere bange, hvis man ikke får talt med nogen.
Ventetiden i Brevkassen kan indimellem være lidt lang. Så når du læser svaret her, har du nok allerede været til fodboldcup. Og mon ikke det gik helt fint og var okay? Husk på hvor mange arrangementer, der bliver holdt rundt omkring i landet og i verden, hver dag og hvert minut, uden at der sker noget.
Men når der sker noget, så fylder det rigtig meget og derfor er det helt forståeligt, at man bliver nervøs, bange og bekymret. Og som sagt, så er det bare så vigtigt, at få talt om de ting man bekymrer sig om, så man kan få lidt ro på.
Jeg håber, at du havde et dejligt fodboldcup.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen