Brev
Tanker om død
Hej børnehjælpere
Jeg er 12 år og har et problem! Jeg er begyndt atvfå en masse spekulationer og tanker om død.jeg er nærmest blevet bange for døden! Bare tanken om at om mange år kan man slet ikke gøre noget får mig til at græde. jeg græder mig tit i søvn.
Så når jeg er i skole er jeg tit så træt at jeg ikke kan følge ordenligt med! Og når jeg så prøver at sige noget til mine forældre ender det altid med at jeg skifter emne eller siger at jeg har glemt det. Så altså……kort sagt jeg har brug for hjælp! Hvad skal jeg gøre??
K.h anonym
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære den anonyme.
Tak for dit brev, hvori du beskriver din angst for døden. Det er helt naturligt at man i perioder i barndommen, gør sig nogle tanker om at man kan dø. Mange finder ud af i netop din alder, at de faktisk ikke er udødelige. Man kan bekymre sig om hvornår man skal dø, og hvordan man skal dø. Det er helt ok at have disse spekulationer, når bare man kan bestemme, at nu vil man lægge det fra sig, og i stedet nyde livet, som et sundt, og rask barn har brug for.
Det virker som om du gør dig så mange tanker, at det faktisk gør dig helt ulykkelig, og derfor påvirker din dagligdag. Det, at du græder dig i søvn, og derfor ikke får søvn nok, gør at du er træt i skolen, og ikke kan koncentrere dig ordentligt. Så som du selv så rigtigt skriver, har du brug for at nogen hjælper dig, så du igen kan nyde livet uden at gøre dig så mange unødige bekymringer.
Det er rigtigt flot, at du har forsøgt at tale med dine forældre om det, selv om modet svigtede dig til sidst. Hvis du nu ikke har lyst til at tale med dine forældre, kunne det så tænkes, at der er en anden voksen, end dine forældre, du kunne betro dig til, måske en bedsteforældre, tante, onkel el.lign.? Du kunne også ringe til Børnetelefonen, hvor du anonymt kan tale med en voksen, på tlf: 116-111. Men jeg tænker nu alligevel, om det måske kunne være en god ide at tale med dine forældre? Måske kunne du skrive et brev til dem, og fortælle hvordan du har det. Du kan jo også give dem det her brev, som I så kan snakke ud fra. Du har brug for lidt opmuntring og støtte til at komme af med de triste tanker, så jeg tror, det bedste du kan gøre, er ikke længere at holde dem for dig selv. Det at du har skrevet til Brevkassen er rigtig godt gået, og det første skridt på vejen.
De bedste hilsner
Børnebrevkassen.
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.