Brev

Tænker for meget….

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år, tak for dit brev med titlen "Tænker for meget...."

Du beskriver meget levende dit problem med, at du snakker med dig selv inde i hovedet, at det bekymrer dig meget, og at du er bange for at ende som din mor, der taler med sig selv. - Derud over så er du, som jeg forstår det, frustreret over, at du ikke rigtig kan tale med hende uden at få spat!
Men du vil gerne have hjælp til at stoppe det - og det synes jeg er virkelig godt, for det er den vigtigste forudsætning for at kunne gøre noget ved din situation - altså dit eget ønske om forandring!!
Du skriver ikke noget om din far, så det er svært for mig at vide, om du overhovedet har kontakt til ham eller hvordan dit forhold er til ham. Og om du kan tale med ham om dine tanker?
Kunne du komme i tanker om andre voksne, som du kan have tillid til og som du kunne fortælle om dine tanker, både om dig selv og din mor? Feks. et familiemedlem eller en lærer?

Men du har selv tænkt på at tale med en psykolog om dit problem, og det synes jeg vil være en rigtig god ide. Det kan foregå enten ved, at du kontakter din lokale PPR (pædagogisk, psykologisk rådgivning), som du bl.a. kan få fat på ved at ringe til kommunen og bede dem om at stille dig om. 
Jeg kan godt forstå at det bekymrer dig, at du har så mange tanker, når du begynder at opleve at det påvirker din hverdag og jeg synes faktisk, at du er super sej, at du tager dig selv alvorligt og reagerer, når du kan mærke, at du ikke har det helt optimalt.
Heldigvis kan jeg høre at der er mange ting i din dagligdag som fungerer godt, - du har venner, et fritidsarbejde og formår også at få lavet lektier i weekenden og det synes jeg er godt gået. Måske kan det også være dig til hjælp, at fokusere lidt på nogle af dine succeser - det kan somme tider være med til at jage bekymrende tanker væk, hvis man gør sig selv opmærksom på nogle af alle de ting, som faktisk går godt.
Er du i tvivl om, hvad du rent konkret skal foretage dig, vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen og tale med en rådgiver om det.  

De bedste hilsener
BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat