Brev
Tåbeligt det ved jeg
Okay jeg ved det her er virkelig dumt… men jeg er bange for zombier…
jeg så en serie jeg ikke skulle se og nu er bange hele tiden
jeg krammer hele min familie når jeg skal i skole i frygt for at jeg aldrig ser dem eller at vi skal flygte…
jeg har virkelig brug for hjælp
jeg tør ikke at gå alene jeg har altid løst tøj på og løbe sko så jeg er klar til at løbe. Jeg er en da begyndt at gå i fitness for at være i form, læser bøger om overlevelse om spiselig planter…
jeg er så bange:(
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at få hjælp
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du beskriver hvordan du er blevet bange for zombier. Allerførst vil jeg godt fortælle dig, at jeg overhovedet ikke tænker, der er noget som helst dumt i dit brev. Tvært imod ved jeg, at der er mange både unge og voksne der absolut ikke bryder sig om, at se sådanne uhyggelige film og serier som du er kommet til at se.
Derfor kan jeg godt forstå, hvis det er noget der skræmmer dig, eller gør dig utryg. Måske er du bare mere modig end så mange andre er, fordi du tør erkende at det skræmmer dig, har du tænkt på det…?
Jeg spekulerer på, om det er noget du har talt med din familie om..? Kan det tænkes de allerede har bemærket at du måske har ændret dig lidt…? Hvis du tænker, det er svært at få fortalt dem, kan det så være en ide for dig, at vise dit brev herind til..?
Med alle de computerredigerings muligheder og speciel effekts ting der findes i dag, kan alt nærmest lade sig gøre på film. Det giver nogle gode film, men desværre også en bagside. Nogle gange kan det være svært, at forestille sig tingene er lavet kunstigt eller på computer.
Kan det derfor være en ide for dig, måske sammen med dine forældre at besøge hjemmesider som youtube..? På sådanne sider ligger masser af små film om, hvordan uhyggelige ting som, zombieting og lignende bliver lavet livagtigt. Ved at se hvordan det laves, kan det muligvis være lettere for dig at adskille det fra virkeligheden, hvad tænker du om det..?
Jeg kan godt høre på dig, at frygten for zombier for tiden styrer dit liv mere end du selv synes om. Derfor er det godt, at du gør noget ved det. Allerede ved at skrive det ned, sker der noget ved dine tanker omkring frygten for zombier og hvor meget de forstyrrer,  hverdagen og det liv du gerne vil have tilbage. For tiden er du, i det jeg vil kalde, alarmberedskab. Det betyder, at tanker og krop er parate og superopmærksomme på farlige situationer - klar til at flygte - kæmpe for livet. Det kan stresse og derfor kan være svært at koncentrere sig om almindelige ting (skole, søvn, mad). At være i så højt alarmberedskab betyder også, at fantasier, forestillinger og elementer fra zombie filmen bliver vanskelige at adskille fra almindelige hverdagssituationer. Man kan komme til at se verden gennem filmen om zombier (at du er i skole, dine forældre på arbejde som de plejer uden fare på færde - bliver til en farlig situation hvor zombier drages ind) - mon du kan genkende nogle af de ting jeg nævner her?
Jeg tænker derfor om, du har mod på at dele dine tanker med nogen? At tale om, hvordan tankerne om zombier forstyrrer og hvordan tankerne kan tales i ro, så zombier bliver i filmens verden...sommertider kan det hjælpe at tænke tankerne højt - fx 'ja ja, kære fantasi, nu vil du have mig til at tro, at der kommer zombier på min mors arbejde...det ku' da også være spændende og se lidt sjovt ud...men sådan er det slet ikke - slap bare af og smut tilbage til filmen med den fantasi'. Jeg ved godt, at det kan lyde skørt at tænke højt. Men det kan hjælpe til at tankerne og fantasierne bliver mere konkrete at forholde sig til, og gøre noget ved.
Er det en ide for dig, at I hjemme i familien finder nogle idéer til, hvordan du undgår bekymringerne i forhold til de ting der skræmmer dig…? Måske I kan lave en aftale om, at du kan sende en ”alt vel – ell lign” sms til dem midt på dagen..?
Det kan også være I sammen skal tale om, hvordan du har det med at det i vinterhalvåret bliver tidligere mørkt, hvis det er noget der giver dig bekymringer…?
Du fortæller om, hvordan du allerede har sat dig ind i hvordan I kan overleve ved spiselige planter. Var det en ide for jer i familien, at holde en ”overlevelsesmiddag” hvor du sammen med dem laver noget af det mad du læser om..?
Jeg ved fra andre børn, at det nogle gange giver anledning til at sætte ord på følelser, når de laver noget sammen med familien. Kan det være en mulighed for jer tænker du..?
Er det en ide at du fortæller din lærer om hvordan du har det..? Måske vil du ikke have de andre i klassen ved det, men er det så noget du kan sige til læreren. Det kan være I kan have et tema i klassen om, hvad der kan skræmme eller bekymre jer i klassen.
Tænk hvis der var andre end dig, der er bange for zombier? Er der måske andre der er bange for ting, hvor du ikke har nogen bekymringer..?
Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om hvordan du har det.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.