Brev

Svært ved at sove og holde styr på mine tanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Hvor er det godt, at du skriver herind. Det lyder ikke rart, at det er svært at falde i søvn. Når først man bliver nervøs for, at man ikke kan falde i søvn, er det normalt at nervøsiteten, kan gøre det endnu sværere at sove - som du også beskriver. Derfor kan det være, at man skal finde nogle metoder til, at aflede tankerne lidt. 

Puberteten kan sagtens være en mulig årsag til, at du oplever søvnbesvær og tristhed. Der sker meget med kroppen og tankerne i denne periode. Det er i denne periode man øver sig allermest på livet, laver masser af fejl, lærer af sine fejl og hen ad vejen finder frem til, hvem man gerne vil være. Det fylder i tankerne, imens det står på, men det er ikke farligt og det går for det meste over, som dine forældre siger. 

Dine søvnproblemer og følelserne, kan måske hænge sammen med, at der sker mange ting i din hverdag, som du skal tage stilling til. Eller at du har mange ønsker og drømme. Et forslag kunne være, at du tager 10 minutter inden sengetid, og skriver dine tanker ned i en bog. På den måde, kan du måske tømme hovedet for tanker. Hvis du oplever, at du stadig ligger vågen og tænker på noget, så tænd lyset og skriv det ned og få det ud af hovedet. Hvis du vil have flere tips til søvnen, kan du læse på vores Nattelinje-side her: https://bornetelefonen.dk/nattelinjen 

Det er så godt, at du er opmærksom på, hvordan du har det. Det er nemlig vigtigt, at være opmærksom på hvis du i perioder, har svært ved at være glad. Måske kan du tale noget mere med dine forældre om det? Det kan være, at du kan tænke over, på hvilke tidspunkter du føler, at glæden er mindre? Er der mon noget bestemt, der bekymrer dig og gør dig ked af det? Det kan også være, hvornår du er mest glad? Er der noget, der giver dig ekstra glæde i hverdagen - så gør endelig mere af det. 

Når det nogle gange er svært at være glad, kan det også hænge sammen med den manglende søvn. Det kan nemlig godt påvirke dine følelser. Så måske vil du opleve, at glæden bliver bedre, hvis søvnen bliver det.

Nogle unge har, i større eller mindre grad, svært ved at være glad i perioder. Det kan vise sig på flere måder; nogle får ondt i maven, andre har svært ved at føle glæde. Nogle få bekymrer sig så meget, at tristheden fylder det hele og hverdagen bliver svær at overskue. Hvis tristhenden begynder at vokse, kan det være vigtigt, at få talt med nogen udover sine forældre. Man kan fx. sammen med sine forældre tage til lægen, eller tale med en vejleder på skolen. 

Jeg håber, at du har fået lidt ro på, efter at have læst svaret her. Og at du har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

 

 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat