Brev
Svært med far datter rollen
Kære BørneTelefonen
jeg skriver her til jer fordi jeg egentlige er nået til et punkt, hvor jeg ikke længere er sikker på mine tanker og beslutninger.
Lidt info først:
I år 2008 blev mine forældre skildt, på grund af bl.a. Utroskab og alkoholmisbrug.
Vi flyttede videre, så min mor kunne fortsætte sit liv, mens min far sad fast i sin sædvanlige alkohols routine, indtil han så endte med at flytte hjem igen. (Et sndet land).
Han drak indtil han fik et hjertestop og var døden nær. Efter oplevelsen gik han til afvænning og er i dag clean. Hvilken han har været nu i nogle år.
Udover det hjælper han andre misbrugere, og holder flere foredrag, og har et super godt job, hvilket gør det muligt for ham at besøge os her i Danmark.
– hurtigt info, han er ikke min rigtig far, men han opdragede mig, siden min blodreleterede far ikke ville have kontakt til mig. Han er far til to af mine søskende.
Mit problem:
Det er generelt svært at forklare, i og med at det er ret personligt, og jeg har mange følelser i klemmer, og bærer på meget.
Men jeg kan ikke lade være med at have følelsen af at “skuffe” ham. Når han er her, så prøver jeg at sørge for at mine mindre søskende ikke laver planer, men er sammen med ham! Bruger alt vores tid sammen! Kan ikke engang sove længe, uden at have skyldssfølelse. Og det er ikke kun de ting, men det er alt hvad vi foretager os, alle beslutninger jeg træffer!
Og jeg tror egentlige at jeg er bane for at han skal forlade mig, eller gå bort?
Han er umiddelbart en sund mand, lever sund og motionerer, da han har for hæjt blodtryk, og der er hjerte sygdomme i familien!
Men det er snart en daglig frygt! Af at han bare skulle gå hen og dø? Eller tænk hvis han faldt i sine forbrug igen.. det her kan lyde lidt ligegyldigt i forhold til andres personlige problemer, men det forstyrrer meget mit humør på arbejde og min skolegang på gymnasiet.
Jeg har gået til psykologer og life coatcher, men føler ikke at jeg har fået de svar, eller den hjælp jeg skulle bruge…
jeg håber i svarer hurtigt, får det her er ved at drive mig fra forstanden.
Mvh. En fortvivlet pige..
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17
Tanken om på et tidspunkt at skulle miste én, man holder af, er rigtig ubehagelig. Det er tydeligt, at din far betyder rigtig meget for dig – også selvom han ikke er din biologiske far. På den måde, du har beskrevet ham, lyder han også til at være helt speciel. Han har haft det rigtig svært med misbrug – men er i dag blevet clean. Han har ovenikøbet valgt at bruge sine personlige erfaringer med at hjælpe andre, der lige nu kæmper med det misbrug, han selv har vundet over. Jeg er ikke i tvivl om, at han er en helt særlig mand.
Når man har, eller har haft en forælder med et misbrug, er det meget almindeligt, at man kan blive urolig og bekymret for, hvordan ens forælder har det. Man har på en måde vænnet sig til, at være bekymret. Drikker han mon i dag? Falder han mon tilbage i sit misbrug? Hvad sker der, når han drikker? De bekymringer kan stadig følge med én, selvom misbruget er stoppet.
Jeg kan forestille mig, at det kom som et rigtig stort chok for dig og resten af familien, da din far fik hjertestop og var tæt på at dø? Heldigvis overlevede han og har i dag gjort rigtig meget for at leve sundere. Han er kommet ud af sit misbrug, han lever sundt og motionerer. Det er alt sammen noget, der nedsætter risikoen rigtig meget for et nyt hjertestop – også selvom der er hjertesygdomme i familien og han har forhøjet blodtryk.
Jeg kan desværre ikke love dig, at din far ikke på et tidspunkt falder tilbage til sit misbrug. Men han er en gang kommet ud af det og hjælper i dag andre ud af deres misbrug. Så jeg kan forestille mig, at din far kender meget til, hvordan han kan komme ud af misbruget igen, hvis det skulle ske.
Andre børn og unge, der er bange for at miste, har fortalt, at de gør alt hvad de kan, for at være sammen med den, de er bange for at miste. Måske er det det, der sker, når du får skyldfølelse af at sove længe og er bange for at ”skuffe” ham? Og måske er det derfor, du føler et ansvar for, at dine mindre søskende ikke laver andre aftaler, når han er der?
Har du prøvet at spørge din far, om hvordan han har det med, hvis du sover længe? Har du spurgt, om det gør noget, hvis dine mindre søskende en gang imellem laver andre aftaler? Har du prøvet at spørge ham, om du nogensinde har skuffet ham? Det kan være svære spørgsmål bare at stille. Men måske kunne du starte med at sige, at du har mange tanker, fordi du er bange for, at du en dag skal miste ham – og at du derfor har nogle spørgsmål, der fylder meget i dine tanker?
Jeg kan forestille mig, det kunne blive starten på en rigtig god snak mellem din far og dig. Og jeg tror, at nogle af de ting, du har tænkt og følt, vil vise sig at hænge anderledes sammen. Måske er din far glad for, hvis du nogen gange sover længe – for så kan han også sove længere eller lave noget andet om formiddagen? Måske har han det helt fint med, at det nogen gange kun er dig og ham? Og måske vil det vise sig, at han også har gået rundt og været bange for, at han har skuffet dig – og så kan du fortælle ham, hvor meget han betyder for dig?
Du skriver, at du har talt med både en psykolog og en coach, men at du ikke helt har fået de svar og den hjælp, du skal bruge. Gad vide hvordan det ville være, at tale med nogen der ved noget om, hvordan det er, at have en forælder der drikker eller har gjort det? Du kan læse mere om de tilbud, der kan være tæt på dig her: http://www.hope.dk/ung/
Jeg håber, at du har fået nogle idéer, du har fået lyst til at afprøve. Og jeg håber, at det hele kan åbne op for en rigtig god snak mellem din far og dig. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen