Brev
Svært at være mig
Hej jeg er en pige på 12,
og for et par uger siden stak jeg af midt om natten fordi, jeg ved ik hvorfor jeg gjore det jeg blev bare bange og lige pluselig var jeg bare uden for..
Men vær dag siden er jeg blevet mer og mer ked af det. Og selvmords tanker kommer. Jeg kunne ALDRIG i livet finde på at begå selvmord.. Men tankerne er der.
Men jeg kan have det mega sjovt og grine til lige pluselig bare at blive sur og ked, jeg fortryder jeg stak af og min mor har ik tiltro til mig mere hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12-årige pige
Mange tak for dit brev. Selvom man umiddelbart har et dejligt liv, så kan der godt være ting, man har brug for hjælp til at håndtere og få talt om. Det er godt, at du reagerer på dine tanker og beder om hjælp.
Jeg ved ikke, om du ved det, men der er faktisk mange unge, der på et tidspunkt har haft selvmordstanker. Jeg nævner det, fordi det måske kan være en lettelse for dig, så du ikke skal føle dig så forkert og blive bange for de her tanker.
Ofte handler tankerne ikke om, at man har et ønske om ikke at leve mere. Tankerne handler tit mere om, at der er nogle ting i livet, der kan være svære at håndtere. Er det mon også sådan, du har det? Det nævner du ikke så meget om.
Når man når din alder, så får mange unge svært ved alle de ting, der sker i kroppen, fx det at man begynder at udvikle sig fra pige til en ung kvinde. Man får mere runde former end tidligere, som man ikke selv er herre over, og som kan kræve tid at vænne sig til. Måske sker der også forandringer hos dig lige nu, som du har svært ved at vænne dig til?
Det er desværre også ret normalt at have dårlige tanker om sin egen krop og udseende – måske er det dét, som er på spil hos dig? Det er rigtig ærgerligt, for det bedste er at acceptere, at vi alle er forskellige. Men det er ikke nemt, det ved jeg godt.
Selvom det er svært, så er det vigtig at forstå, at ingen mennesker er perfekte. For hvad er perfekt? Og hvem bestemmer, hvad der er perfekt? Det du oplever som perfekt ved andre, er måske slet ikke det samme, som de tænker er perfekt.
Eller måske kommer tankerne fordi, der sker noget ovre i skolen, som kan være svært at håndtere. Kan det måske have noget med det at gøre?
Lige meget hvad tankerne skyldes, synes jeg, at du skal bruge dit mod til at tale med en voksen om dem. Når man har selvmordstanker, så er det rigtig vigtigt, at man får noget hjælp – det kan man ikke altid klare selv. Mon du kan følge mig i det?
Måske kan du tale med dine forældre om dine tanker? Eller måske er der en anden voksen, du stoler på? Måske du allerede har en i tankerne, som du stoler på? Det kan være en moster, en bedsteforælder eller måske en lærer?
Jeg forstår godt, hvis det kan være en svær samtale at starte. Derfor vil jeg foreslå dig, hvordan du kan gøre det. Jeg ved, at det har hjulpet andre børn og unge at skrive et brev til den voksen, man vælger at tale med – ligesom du har gjort til os. På den måde skal man ikke selv sige det højt. Kunne et brev være en hjælp for dig? Hvis du har mod på det, kan du finde en guide til, hvordan du kan skrive brevet her.
Hvis du får talt med din mor om dine tanker, kan hun bedre forstå, hvad der er på spil hos dig lige nu, og hvorfor du stak af den nat. På den måde kan hun bedre forstå, hvor ked af det du er. Måske kan hun så komme til at stole på, at du ikke gør det igen.
Du kan også ringe ind til os på BørneTelefonen og fortælle mere om, hvordan du har det. Vi er rigtig gode til at tale med børn, der har det svært. Vi gør det hver dag. På den måde kan vi sammen finde den bedste løsning for dig nu og her. Når du ringer til os, er du anonym, og det er gratis. Du kan ringe ind til os på 116111. Vi sidder klar – hver dag året rundt.
Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen