Svært at være ærlig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Jeg bliver glad for at læse, at du tidligere har kunnet bruge vores rådgivning og jeg får lyst til at sige med det samme, at der er ingen der er sure på dig eller tænker dårligt om dig. Overhovedet!

Det lyder til du har været igennem en masse forfærdelige ting og der er intet at sige til, at du nogen gange har brug for at fortælle om det på din måde og den måde der giver mening for dig. Som du selv siger, er du egentlig 100% ærlig om hvad der er sket, men at du af og til justerer lidt på tiden, altså din alder og om du fortæller om tingene i nutid eller datid. Det virker for mig meget uskyldigt og ikke som noget der skader nogen. Derudover snakker vi faktisk tit med unge omkring de 20 år, så det er der sådan set ikke noget som helst mærkeligt i.

Med alt det sagt, så ser jeg egentlig også mulighed for at du på den ene side, godt kan få lov til at snakke om tingene på den måde, der giver mening for dig og samtidig være ærlig omkring at det er noget der ikke er sket lige nu og her. Måske kan du sige noget i retningen af: ”Ville det være okay, hvis jeg fortæller dig om de her ting, som om de sker lidt mere i nutid. Det er godt nok noget der skete for X antal år siden, men det fungerer godt for mig at snakke om det på den måde” Jeg tænker nemlig at jo mere dem der skal hjælpe dig ved, jo bedre kan de faktisk hjælpe dig. Så for din egen skyld kunne det måske alligevel være en idé at sige det som det er? MEN det er selvfølgelig en balancegang, så du stadig har dig selv med og har det okay med det, som du fortæller og dem du fortæller det til.

Jeg bliver også glad for at læse, at du har fundet en terapeut du er glad for. Det er nemlig super vigtigt med en god og tryg relation, når man skal åbne op for så mange svære ting. Og selvom man altid må ringe og få sig en snak med BørneTelefonen, så er det vigtigt at huske, at det jo netop ikke er uddannede terapeuter eller psykologer der sidder derinde. Og det er bare også rigtig vigtigt at man får noget hjælp fra folk der ved en masse om behandling, når man har oplevet det, som du har. Så super godt at du også er i gang med sådan et forløb.

Du fortæller at du har nogle ting du egentlig gerne vil snakke med din terapeut om, men at du er bange for hvad hun så tænker om dig. Det ved jeg er noget der bekymrer mange, der går i samtaleforløb. De ting du fortæller i dit brev med f.eks. at være flov, være bange for hvad andre tænker, være bange for om andre tror på én, er alt sammen noget jeg har hørt fra mange andre unge, der har været udsat for eksempelvis overgreb. Og det er jeg helt sikker på at din terapeut også har. Det kan måske hjælpe at tænke på, at din terapeut er uddannet til at forholde sig åbent og ikke-dømmende til det du fortæller og at hun sikkert har hørt lidt af hvert i løbet af sin tid som terapeut? Hvis du har lyst til det, kan du prøve at sige til hende, at du faktisk har noget du gerne vil snakke med hende om, men at du er bange for hvad hun vil tænke om dig. Måske det ville åbne op for en snak om at der er ting der er svære at sige pga. frygten for at blive dømt af andre, og hvad man så kan gøre?

Du er god til i brevet til os at beskrive dine tanker og følelser, måske det kunne være en ide at vise terapeuten brevet til os og måske også mit svar. Ting der kan være svære at formulere mundtligt, kan nogle gange være lidt lettere at få åbnet op for, hvis man har skrevet det ned og så viser det?

Jeg synes det lyder til at du er på vej i den helt rigtige retning. Det er simpelthen så sejt at du tager hånd om din situation. Husk, at ting tager tid og det er helt okay. Giv dig selv et kæmpe klap på skulderen fordi du arbejder med alle de svære ting i stedet for at slå dig selv i hovedet over de ting du ikke er klar til at åbne op for. Endnu.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.