Brev
Sugemærke på armen
Hej.
Jeg har lavet et sugemærke på min overarm uden jeg tænkte over det og det har efterladt et rødt mærke og det gør mig lidt bekymret, fordi jeg har hørt at det kan være farligt at få et sugemærke.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, så jeg håber at jeg kan få svar på mit brev.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
Et sugemærke er ikke farligt.
Et sugemærke er et blåt mærke, der kommer af undertrykket, når man suger sine læber fast på huden. Som regel er sugemærker synlige i omkring en uge ligesom et almindelig blåt mærke, først blåligt, så grønlig, brunligt og til sidst gult før det forsvinder. Så mon ikke dit sugemærke snart er væk igen.
Der er ikke rigtig noget, du selv kan gøre. Din krop heler af sig selv med tiden.
Hvis du er ked af, at andre kan se det, så kan du prøve at dække det med lidt makeup (måske du kan låne noget?) eller tage tøj på, som dækker mærket.
Kærlig hilsen BørneTelefonen