SugarDaddy forhold

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige,

Jeg læser dit brev som, at du har tænkt, at du godt kunne tænke dig at tjene lidt ekstra penge, og at det her kunne være en ”nem” måde at gøre det. Det lyder til, at du har været nysgerrig og gerne har villet vide lidt mere om, hvordan sugardating foregår. Der er intet forkert i at være nysgerrig. Det er helt normalt at google de ting, og det er også sundt at være nysgerrig. Det er simpelthen så godt, at du har skrevet herind til mig. Det er rigtig godt gået, at du har fået sat ord på dine tanker og bekymringer, og at du har valgt at dele dem med mig. Det skal du have ros for.

Det første jeg bliver nødt til at sige til dig er, at du ikke skal mødes med ham, hvis du ikke har lyst. Det er vigtigt, at du lytter til de grænser, du kan mærke, du har. For det er så godt gået, at du mærker dem og stopper op, når du kan mærke, at der sker noget, som presser dine grænser for, hvad du er okay med og ikke okay med. Hvis man ikke gør det, kan man komme til at stå i en situation, hvor man føler sig helt ved siden af sig selv, og hvor man kan få det rigtig skidt, fordi man har overskredet sine egne grænser. Og selv hvis du skulle få lyst til at mødes med ham, så er det meget vigtigt, at du ikke tager afsted alene og fortæller, at du er 15 år. Jeg tænker, at I to har nogle forskellige forventninger til, hvad der skal ske i mødet og måske det, der kommer bagefter. Hvis du gerne vil mødes med nogen, som du kun kender fra nettet, er det vigtigt, at du tager ”den fornuftige hat” på og fortæller det til nogen, som kan passe på dig. På den måde kan du bedre passe på dig selv.

Du skriver, at I har ringet sammen og snakket i telefon, og at det har været fint nok. Til en anden gang så vil jeg råde dig til at passe på med at give fremmede mennesker dit telefonnummer. Det kan måske lyde lidt voksent og træls, men det er bedre at være på den sikre side og ikke give sine personlige oplysninger ud til nogen, som man ikke kender. Og hvis du på et tidspunkt skulle tænke, at nu har du faktisk ikke lyst til, at han skal kunne kontakte dig mere, så er det helt okay at blokere ham. Det har du helt og aldeles ret til at gøre. Den vigtigste at passe på i den her situation er dig – så pas så godt på dig selv, som du overhovedet kan.

Samtidig bliver jeg også nysgerrig på, hvorfor det mon lige er sugardating, der er poppet op i dine tanker i forhold til at tjene lidt ekstra penge. Du nævner selv, at flere youtubere og influencers har fortalt om deres oplevelser med sugardating. Jeg kan godt forstå, hvis du har tænkt: ”Hvis de kan gøre det, så kan jeg også.” Jeg tænker, at spørgsmålet måske ikke så meget er, om man kan eller ej – men mere om det er godt for en? Om man kan passe ordentligt på sig selv i det – både fysisk og psykisk. Jeg ved, at flere af youtuberne også har udtalt, at det har været svært og hårdt for dem at være nogens sugarbaby. Jeg får også lyst til at fortælle dig, at det kan have nogle konsekvenser for ens mentale velvære, hvis man sugardater. Flere beskriver, at de står tilbage med følelser som værdiløshed, ensomhed og tristhed, og en oplevelse af, at der er blevet leget med deres følelser. Det er vigtigt at tænke over de her ting, inden man prøver at indlede et forhold på den måde, som sugardating er.

Organisationer som fx Reden beskriver også sugardating som ”gråzoneprostitution”; Reden Ung skriver, at ”Gråzoneprostitution er en udveksling baseret på enten konkret aftale eller på formodning og forventning om gaver, overnatning, indgang på diskoteker, optagelse i kliker mv. Ingen af parterne ser det som en køber/sælger-situation”. Reden Ung har også en rådgivningstjeneste, hvor du fx kan snakke mere i dybden om emner som sugardating eller andet seksuelt. Du kan chatte med dem og skrive med dem her. På deres hjemmeside ligger der blandt andet også undervisningsmateriale inden for emnet Gråzoner. Og en af de gråzoner er sugardating. Jeg tænker, at det måske kunne være interessant for dig at kigge i det materiale – ikke fordi du skal ”undervise” dig selv, men måske er der nogle gode pointer i materialet, som kunne hjælpe dig til at forstå det hele endnu bedre, end du allerede gør nu. Det kan du finde her.

Jeg håber, du kan bruge mine råd, og at du husker på, at du altid har ret til at sige fra, lytte til dine egne grænser og passe på dig selv.

Du er meget velkommen til at ringe eller skrive ind til os på 116111

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.